A II. világháború fegyverei, járművei

A „Csatorna-futam” [290.]

2021. augusztus 28. - Habitus

A franciaországi Brestbe szorult a Scharnhorst, a Gneisenau és a Prinz Eugen 1941/42 folyamán a RAF egyre súlyosabb támadásainak volt kitéve, félő volt hogy a britek előbb-utóbb elsüllyesztik őket. Raeder admirális ezért vissza akarta rendelni a hajókat Németországba, méghozzá a Dánia-szoroson át. Hitler azonban tartott tőle, hogy megismétlődik a Bismarck esete, és választás elé állította Raedert: a hajók vagy a La Manche-csatornán át térnek haza vagy pedig Brestben leszerelik őket. Így került sor a Cerberus fedőnevű „Csatorna-futamra”. 

cerberus0.jpg

Tovább

Az Ikrek: Scharnhorst és Gneisenau [289.]

A II. világháború első éveiben a német csatacirkálók, a Scharnhorst és a Gneisenau jelentették a legtöbb problémát a brit Admiralitás számára; a két hajó félelmetes erejű egységet alkotott. Amikor 1939 szeptemberében a német haditengerészet megkezdte háborús ténykedését, a legerősebb hadihajóknak a Scharnhorst és a Gneisenau csatacirkálók számítottak.

gneisenau0.jpg

Tovább

Scharnhorst csatacirkáló - részletesebben [288.]

A Gneisenau-osztályú Scharnhorst egyik leghíresebb német hadihajó volt a II. világháborúban. A Kriegsmarine 31 500 tonnás csatacirkálója a második hajó, melyet Scharnhorst tábornokról neveztek el. Az első az SMS Scharnhorst páncélos cirkáló volt, amely a Falkland-szigeteknél vívott csatában süllyedt el 1914 decemberében, az I. világháború folyamán.

scharnhorst00.jpg

Tovább

A Bismarck elsüllyesztése [287.]

Az Atlanti-óceánon 1941. május 27-én süllyedt el a német haditengerészet büszkesége, a Bismarck csatahajó, amely első harci bevetésének kilencedik napján esett áldozatul a brit flottának. Az első német birodalmi kancellár nevét viselő hadihajó Bresttől 450 mérföldre, nyugatra merült a hullámsírba 1977 főnyi személyzetével, négy héttel azelőtt, hogy a III. Birodalom megtámadta a Szovjetuniót.

bismarck_map.jpg

Tovább

Bismarck csatahajó - részletesebben [286.]

Az 1939-ben vízre bocsátott Bismarck és testvérhajója, a Tirpitz nemcsak a német flotta, hanem a kor legmodernebb, legütőképesebb egységeinek számítottak. Elkészültük idején a világ legnagyobb csatahajói voltak. Sebességük meghaladta a korabeli brit csatahajók csúcssebességét, fegyverzetük pedig olyan tűzerőt jelentett, amellyel akkoriban képesek lettek volna bármely atlanti hadszíntéren szolgáló csatahajó elsüllyesztésére. Pályafutásuk ennek ellenére igen rövid és tragikus volt.

bismarck0sz.jpg

Tovább

Német törpe tengeralattjárók [285.]

Amíg a hagyományos méretű és osztályú német tengeralattjárók tevékenysége sikeres volt, és azok harcai Németország partjaitól gyakran több ezer kilométerre folytak, a haditengerészet vezetése folyamatosan elutasította hajógyárak egy-két személyes egységekről szóló terveit, nem mutattak érdeklődést a kis úszó egységek iránt.

midget0.jpg

Tovább

Harc az U-Bootok ellen II. [284.]

A háború kezdetén a tengeralattjárók észlelésére alkalmas egyetlen általánosan használt eszköz a hidrofon, a víz alatti mikrofon volt, amellyel a víz alatt mozgó hajó által keltett hangokat lehetett észlelni. Veszély esetén a búvárnaszádok legénysége passzív védekezést alkalmazott, vagyis kikapcsolták a motorokat, lesüllyedtek a tengerfenékre ha az elég sekélyen volt, és teljes csendben maradtak.

harc_uboat2_sz.jpg

Tovább

Harc az U-Bootok ellen I. [283.]

A világháború kitörésekor a német tengeralattjárók rettegésben tartották az Atlanti-óceánon hajózó szövetségeseket, akik egyre újabb módszerekkel és eszközökkel próbáltak védekezni ellenük. A radaroktól a mélyvízi bombákig mindennek az volt a célja, hogy csökkentsék, majd megszüntessék az U-Bootok jelentette fenyegetést.

harc_uboat1_sz.jpg

Tovább

Befejezetlen U-boat projektek [282.]

A korábban ismertetett XXI-es és XXIII-as új típusú tengeralattjárók mellett még számtalan megvalósulatlan terv is született Németországban – 1933-tól kezdve, egészen a háború végéig. A Kriegsmarine különféle tengeralattjáró-terveket rendelt meg speciális műveletekhez, vagy a már meglévő U-bootok teljesítményének javításához.

uboat_terv0.jpg

Tovább

Új német tengeralattjárók [281.]

… és egy megkésett újítás.

A tengeren vívott harc elsősorban a haditechnika harca volt. Ha az új német tengeralattjárók pár évvel korábban készülnek el, a szövetséges konvojok valóban drámai helyzetbe kerülhettek volna. De az atlanti-csatában bekövetkezett 1943-as fordulat már megmutatta az U-Bootwaffe gyengéit. A víz alá kényszerített német tengeralattjárók nem veszélyeztethették a szövetséges konvojokat, mert víz alatti sebességük a villanymotorok használata miatt lényegesen kisebb volt belső égésű motorjaikkal elért felszíni sebességüknél.

uboat_new0.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása