Rövid kiegészítés az előző poszthoz, bár meglehet, hogy jobb lett volna annak a végére illeszteni – de most már mindegy. Összefoglalva: a páncélozott, fegyverekkel felszerelt jármű ötlete az I. világháborúban alaposan megváltoztatta a hadviselést, és ebben változásban a britek és a franciák jártak élen. A németek halovány kísérlete arra, hogy lépést tartsanak az ellenfeleikkel – lásd. A7V vagy a Grosskampfwagen – teljes kudarccal végződött; a világháború végén csak az antanthatalmak gyártottak és használtak számottevő mennyiségű harckocsit.
Azonban annak ellenére, hogy a németek az elején ennyire lemaradtak a páncélosok fejlesztésben, a két háború között igen gyorsan ledolgozták ezt a hátrányt. A versailles-i békeszerződés tiltása ellenére Németország olyan páncélos haderőt épített ki 1939-re, amely döntő, és alapvető hatással volt a hadviselésre. Ez a hatás azonban nem a korai német páncélosok minőségén alapult – például a már többször említett francia Char B1 mindegyik korabeli német harckocsinál jobb volt – hanem azok alkalmazásában. Míg a franciák (és még a britek is) elsősorban a gyalogság támogatására használták tankjaikat, addig a német hadsereg önállóan, tömegesen vetette be azokat. Csakhogy az így aratott sikernek igencsak komoly ára volt; a német páncéloshadosztályok súlyos veszteségeket szenvedtek a háború első hadjárataiban.
Így aztán nem volt nehéz felismerni, hogy a páncélos hadviselésben nagyobb, erősebb fegyverzetű és jobban páncélozott járművekre van szükség. Majd amikor 1941-ben a németek szembe találták magukat a szovjet T-34-es és KV harckocsikkal, felgyorsult a fejlesztés, és az orosz kihívásra válaszként a németek létrehozták a Pz.Kpfw V-t, majd pedig a Pz.Kpfw VI-t és a Pz.Kpfw VI/II-t. Ezek rendszeresítésével aztán a világháború leg- végéig meg tudták tartani az angolszászokkal szembeni előnyüket a páncélosok terén.
Az alábbiakban – tényleg csak vázlatosan – megmutatnánk, hogy hogyan alakult a német harckocsik mérete, fegyverzete a háború folyamán:
Panzerkampfwagen I |
|
Súly: 5 500 kg Darabszám: 1.659 (+776 spec. változat) |
Panzerkampfwagen II |
Súly: 10 300 kg Darabszám: 1.856 (átépített változatok nélkül) |
|
Panzerkampfwagen III |
Súly: 22 300 kg Darabszám: 5.644 (StuG III nélkül) |
|
Panzerkampfwagen IV |
Súly: 25 000 kg Darabszám: 8.553 (az összes változattal együtt) |
|
Panzerkampfwagen V "Panther" |
Súly: 45 500 kg Darabszám: kb. 5500 (ebből 3700 G modell) |
|
Panzerkampfwagen VI "Tiger" |
Súly: 55 000 kg Darabszám: 1.350 (összes változat) |
|
Panzerkampfwagen VI/II " Königstiger" |
Súly: 69 700 kg Darabszám: 489 vagy 492 |
Annyi még megjegyzendő, hogy bár a Panzerkampfwagen VI "Tiger" félelmetes harcjárműnek bizonyult, de mert műszakilag megbízhatatlan volt, és relatíve kevés állt rendelkezésre, a típus valójában alig gyakorolt befolyást a hadműveletek menetére. Az 1944 végétől szolgálatban álló brit A34-es Comet például tűzerő és páncélvédettség terén ugyan nem vette fel a versenyt a német Tigris (és Párduc) tankokkal, de megbízhatóságban és mozgékonyságban jócskán felülmúlta azokat.
- PzKpfw I. könnyű harckocsi
- PzKpfw II. könnyű harckocsi
- PzKpfw III. közepes harckocsi
- PzKpfw IV. közepes harckocsi
- PzKpfw V. 'Panther' harckocsi
- PzKpfw VI. 'Tiger' nehézpáncélos
- PzKpfw VI/II 'Königstiger' nehézpáncélos