A II. világháború fegyverei, járművei

Pár szó a Kawasaki Ki-100 vadászgépről [461.]

2025. május 01. - Habitus

Az 1943 februárjától szolgálatba állított Kawasaki Ki-61-II Kai kiváló magassági vadászgép volt, de nagy hátrányt jelentett megbízhatatlan Kawasaki Ha-40-es soros motorja (Daimler-Benz DB 601 licensz), amelynek ráadásul a gyártása is eléggé lassan haladt.

ki100-0.jpg

Kényszermegoldásként 1945 elején a gép sárkányát a Mitsubishi Ha-112-II motorral párosították. Így jött létre a Kawasaki Ki-100 vadászgép, amely hamarosan a szárazföldi hadsereg legjobb vadászgépe lett.

1944 közepén a Ki-61 volt a Japán Birodalmi Hadsereg Légierejének (IJAAS) egyik legjobb vadászgépe. És ez volt az egyetlen sorozatban gyártott japán vadászgép, amelynek soros erőforrása volt, a V-12 Kawasaki Ha-40. Beépített páncélzattal és önzáró üzemanyagtartá- lyokkal épült, és jó teljesítményt mutatott. A sebességen és emelkedési sebességen volt a hangsúly, a manőverező képesség és a hatótáv helyett, de motor megbízhatatlannak bizonyult.

ki100-7.jpg

Kawasaki Ki-61

Ezért 1944 novemberében a Ha-40-es hajtómű problémái miatt a hadügyi minisztérium arra utasította a Kawasakit, hogy tervezze át a Ki-61-II-t egy másik, megbízhatóbb hajtó- mű használatára. A cég mérnökei a 1500 LE-s Mitsubishi Ha-112-II 14 hengeres, kétsoros léghűtéses csillagmotort választották.

Ez a motor ugyan sokkal szélesebb volt, mint a korábbi, de a mérnököknek sikerült úgy beépíteniük, hogy megtartották a törzs közepes keresztmetszetét. (Megj.: 1945. január 19-én az amerikai B-29-esek porrá bombázták azt az Akashiban található üzemet, amely a Ha-40-es hajtóművet gyártotta. Ezzel aztán véget is értek a hajtómű megbízhatóságá- val kapcsolatos aggodalmak, de 275 repülőgépváz maradt motor nélkül.)

ki100-1.jpg

A nagy hűtő és a folyadékhűtéses motorhoz szükséges egyéb szerelvények nélkül a gép jóval könnyebb lett elődjénél. Így egyáltalán nem meglepő, hogy a repülési jellemzői a maximális sebesség kivételével mindenben felülmúlták a Ki-61-est, ezért a cég új jelö- léssel, Kawasaki Ki-100-I néven regisztrálta. Az átépített három prototípus közül az első 1945. február 1-én repült először és kiváló teljesítményt nyújtott.

ki100-5.jpg

Az 59. Sentai Kawasaki Ki-100-es gépe.

A sikeres repülési tesztprogramot követően a motor nélkül tárolt Ki-61-II repülőgépvázak közül 272 darabot átépítettek Ki-100-Ia szabványra 1945 februárja és júniusa között, eze- ket 118 újonnan gyártott gép követte, két altípusban; az utóbbit, a Ki-100-Ib-t 1945 márci- usában nagyobb, körkilátást biztosító pilótafülke-tetővel állították Army Type 5 Fighter Model 1A/B néven szolgálatba.

A fegyverzet ugyanaz maradt, mint a Ki-61-nél, kettő motor burkolatba szerelt 20 mm-es Ho-5 gépágyú, fegyverenként 200 tölténnyel, és két szárnyra szerelt 12,7 mm-es Ho-103 géppuska, fegyverenként 250 tölténnyel.

ki100-3.jpg

Kawasaki Ki-100 I elölnézete.

A Ki-100-asokat átvevő hadseregegységek között a következő Sentai egységek voltak: 5., 17., 18., 20., 59., 111., 112., 200., valamint a 244. és 81. különálló vadászszázadok. A piló- ták az Akeno és a Hitachi (Mito) hadsereg repülőiskoláiban is részesültek kiképzésben.

A típus első harci bevetését 1945. március 9-én éjjel hajtotta végre, és az első veszteségét 1945. április 7-én szenvedte el, amikor 18. Sentai egyik gépét Japán felett a B-29-es bom- bázók koncentrált védelmi tüze lelőtte.

ki100-2.jpg

Kawasaki Ki100 I Kiyosu 1945. június/július.

Mindezek ellenére a Ki-100 kiváló vadászgép lett, komoly ellenfele volt az amerikai bom- bázóknak és vadászgépeknek, miközben meglepően kényelmes és könnyen repülhető volt — ez fontos szempont, mikor a háború vége felé a tapasztalt japán pilóták már egyre kevesebben voltak.

Készült még Ki-100-II jelzéssel egy változat, ezt turbófeltöltős víz-metanol befecskendezésű motorral látták el, hogy jobb teljesítményt nyújtson nagy magasságban a Boeing B-29 Superfortress elleni harcban. Ennek a változatnak az első prototípusa 1945 májusában repült, és további két prototípus épült meg, mielőtt Japán kapitulációja véget nem vetett a gyártási terveknek.

ki100-4.jpg

Kawasaki Ki-100 II – Kagamigahara 1945.

TECHNIKAI ADATOK (Ki-100-Ia)

  • Méretek: hossz 8,82 m; magasság 3,75 m; fesztáv 12,05 m
  • Szerkezeti tömeg 2525 kg (felszálló tömeg: 3495 kg)
  • Személyzet: 1 fő
  • Fegyverzet: kettő 20 mm-es, mereven beépített gépágyú a pilótafülke előtt a törzs tetején, két 12,7 mm-es, mereven beépített géppuska a szárnyban és 500 kg-os bombateher külső megerősített pontokon.
  • Motor: 1500 LE-s Mitsubishi Ha-112-II, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor
  • Hatótávolság: 2192 km
  • Teljesítmény: max. sebessége 580 km/h; csúcsmagasság 11 250 m

 

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr8918851002

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.05.02. 19:52:19

Elsőre a KI-61 leginkább a Spitfirere emlékeztet.
süti beállítások módosítása