A II. világháború fegyverei, járművei

Ki kicsoda - Wilhelm List (1880-1971) [105.]

2018. szeptember 06. - Habitus

list_wilhelm.jpg1880. május 14-én született Oberkirchbergben.
1898-ban belépett a bajor hadseregbe, 1900-tól hadnagyként, 1904-től zászlóalj-adjutánsként szol- gált. 1908-ban főhadnagyként a bajor hadiakadé- miára került, amelynek elvégzése után századossá léptették elő. Az első világháború kitörésekor a bajor vezérkarban szolgált; 1914-ben vezérkari tisztként a bajor II. hadtesthez helyezték, ahol súlyosan meg- betegedett. Felépülését követően először a Stranz hadsereg-csoportban, majd 1917-től a bajor 8. tar- talékos gyalogsági-hadosztályban szolgált. 1918 januárjában őrnaggyá léptették elő.

A világháború végén a bajor hadügyminisztériumban dolgozott; a fegyvernyugvás utáni időszakban a Freikorps Epp tagjaként szolgált, és részt vett a ta- nácsköztársaság elleni akciókban.

Tovább

Lavocskin La-5 és La-7 [104.]

A LaGG-3 fiaskója után, 1941 októberében a gép tervezői úgy döntöttek, hogy továbbra is foglalkozni fognak a géptípus modernizálásával. Be akarták bizonyítani, hogy főként a gyenge Klimov-motor a felelős a LaGG-3 sikertelenségéért, és új motor után néztek. A legmegfelelőbb potenciális erőgép a Svecov M-82-es, 14 hengeres csillagmotor volt, amit eredetileg a Szu-2-es alacsonytámadó repülőgépbe terveztek, és már sorozatban gyártottak. Az Szu-2 program leállítása után kb. 1000 darab volt belőle raktáron.

la7-sz.jpg

Tovább

Lavocskin - Gorbunov - Gudkov LaGG-3 [103.]

A szovjet légierő vezetése 1939-ben pályázatot írt ki egy új vadászrepülőgép tervezésére, amivel a kiöregedő Polikarpov I-16-os és I-153-asokat kívánták leváltani. Szemjon A. Lavocskin Vlagyimir P. Gorbunovval és Mihail I. Gudkovval közösen a pályázatra még ugyanebben az évben megtervezte előbb a LaGG-1, majd a LaGG-3 prototípusát.

lagg3-sz1.jpg

Tovább

Horten IX (Ho-229) csupaszárny repülőgép [101.]

Na, véget ért a (rövid) nyaralás, az IL-2 'Sturmovik' után következzék egy valóban különleges repülőgép, a csupaszárny Horten IX. A Horten típusjelzés a kevésbé ismertek közé tartozik. Ez érthető abból a szempontból, hogy a Horten jelű gépek sohasem kerültek harci alkalmazásba, sorozatgyártásuknak pedig véget vetett Németország összeroppanása. Méltatlan azonban az ismeretlenség, ha figyelembe vesszük, hogy a csupaszárny repülőgépek forradalmi — és ma is használt — ötletét először ők ültették át sikeresen a gyakorlatba.

ho229-sz1.jpg

Tovább

Az IL-2 'Sturmovik' - kicsit másképp [99.]

Még sokan emlékezhetnek a géptípus háború alatti és utáni dicsőítésére. Ez volt a „sztálini sólymok" legnagyobb számban gyártott gépe, az egyedülálló "fekete halál", melytől a németek annyira rettegtek; a német harckocsik – a propaganda szerint azonnal elbújtak, ha az IL-2-es árnyékát meglátták. Mára már azonban orosz források is beismerik, hogy a gép bár valóban jelentős károkat okozott a németeknek, de jóval nagyobbat magának a szovjet légierőknek.

il2-sz1.jpg

Tovább

Ki kicsoda - Heinz Wilhelm Guderian (1888-1954) [98.]

heinz_guderian0.jpg1888-ban született Kulmban, egy katonadinasztia tagjaként. A kadétiskolát követően első szolgálati helye egy vadászzászlóaljnál volt. 1911-ben rádiós tanfolyamot végzett, így 1913-ban már jelzőtiszti beosztásban teljesített szolgálatot az 5. lovashad- osztálynál. Az első világháború évei alatt a 4. had- sereg rádiós felderítőtiszti beosztásába került, így légi felderítési akciókban is részt vett.

A mozgékony lovasság, a légierő és a rádió adta lehetőségek felismerése ekkortól alapvetően meg- határozták a fiatal tiszt gondolkodásmódját.

1917-ben elvégezte a vezérkari tanfolyamot, majd a fedett nagyvezérkarhoz osztották be szolgálatra, és a motorizáció lehetőségeinek vizsgálatával bízták meg.

Tovább

Ki kicsoda - Kurt Student (1890-1978) [97.]

student.jpg1890-ben született Neumarktban, kisbirtokos család fiaként. A potsdami kadétiskola, majd a Lichterfeldi katonai akadémia elvégzése után 1910-ben kezdte meg katonai szolgálatát a Wartenburg gyalogezred- nél, ahonnan nemsokára átkerült egy hegyivadász alakulathoz. Az első világháború kitörését követően pilótaképző tanfolyamra küldték; Studentből sikeres vadászpilóta vált, így 1916-ban egy vadászrepülő ezred parancsnokává nevezték ki.

A német vereség után bekapcsolódott a légierő titkos újjászervezésébe, a rejtett légierő minisztéri- umába került. Feladatként a vitorlázórepülő-képzés megszervezését tűzték elé felettesei, ami ebben az időszakban a pilótaképzés egyetlen lehetősége volt.

Tovább

Deszantegységek a világháborúban [96.]

A Merkur-hadművelet margójára: a II. világháború idején mindkét harcoló félnél gyorsan fejlődnek a mélységi felderítésre is alkalmas alakulatok. Az ejtőernyős kommandóosztagok hamarosan jelentős sikereket aratnak a különböző frontokon. A Szovjetunióban és Német- országban már a II. világháború előtt próbálkoztak a szárazföldi erők bevetésével légi úton. A példát követték a britek és az amerikaiak is, hatalmas ejtőernyős-egységeket hoz­tak létre.

deszant-sz1.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása