Az I-16 tervezése az I-15-ösével egyidejűleg kezdődött. A típusa Szovjetunió első mély- fedelű, önhordó szárnyú, behúzható futóműves vadászgépe lett. (Bár a futóművet kézi erővel, nem kevesebb, mint száz pumpáló mozdulattal kellett behúzni.)
Az I-16 1933 decemberében repült először, és rögtön kiderült, hogy a rövid törzs miatt nagyon rossz a hossz-stabilitása, és ezáltal a gép nehezen vezethető. Ennek ellenére nagy sorozatokban gyártották (7005 együléses és 1640 kétüléses gép készült el). A típus 1942-ig maradt szolgálatban, és nagyon súlyos veszteségeket szenvedett a háború során. Az I-16-ost tíz főbb altípusban gyártották az I-16 Tip 1-től (480 Le-s M-22 csillagmotorral) az I-16 Tip 24-ig terjedő jelzésekkel. Az utóbbit már sokkal erősebb motorral és fegyver- zettel látták el. A harmincas évek közepén a világ leggyorsabb vadászgépe volt. A spanyol polgárháború kezdetén minden ellenfelét felülmúlta. A gépet a szovjet repülők "Isacsok" -nak becézték, a köztársaságiak "Mosca", a francoisták "Rata" néven emlegették.
TECHNIKAI ADATOK (I-16 Tip 24)
- Hossz: 6,18 m
- Magasság: 2,58 m
- Fesztávolság: 9,04 m
- Hatótáv: 705 km
- Személyzet: 1 fő
- Csúcsmagasság: 8995 m
- Szerk. tömeg: 1490 kg (felszálló tömeg: 2095 kg)
- Csúcssebesség: 486 km/h
- Fegyverzet: 2x7,62 mm-es mereven beépített géppuska a pilótafülke előtt, két 7,62 mm-es a szárnyba mereven beépített géppuska, vagy 20 mm-es gépágyú és 500 kg-os bomba- vagy rakétateher külső felerősítési pontokon
- Hajtómű: egy 1100 LE-s Szvecov M-63, kilenchengeres, egysoros csillagmotor
*Polikarpov I-16 – kicsit részletesebben