Az I-153-ast az Polikarpov I-15bis korszerűbb változatának szánták azáltal, hogy csökken- tették a légellenállást: visszatértek az I-15-ösök felsőszárnyas megoldásához és a gép (kézzel működtethető) behúzható futóművet kapott. A típus 1938-ban repült először, és 3437 sorozatgép épült belőle.
Az I-153 az 1939-es japán-szovjet határviszályok idején került csapatszolgálatba, de harcoltak vele az szovjet-finn "Téli háborúban" és a Szovjetunió megtámadásakor, 1941 júniusától a harcok első szakaszában is. 1943 közepén visszavonták az I-153-ast az elsővonalbeli szolgálatból, és iskolagépként használták, de a finnek a zsákmányolt gépekkel még 1944-ben is elsővonalbeli vadászgépekként repültek. Gyakorlott pilóták számára a gép eléggé jól repülhető volt, de a kezdőnek meggyűlt vele a baja.
TECHNIKAI ADATOK
- Hossz: 6,17 m
- Magasság: 2,79 m
- Fesztávolság: 10,02 m
- Hatótáv: 880 km
- Személyzet: 1 fő
- Csúcsmagasság: 10 500 m
- Szerkezeti tömeg: 1348 kg (max. felszálló tömeg: 2110 kg)
- Csúcssebesség: 444 km/h
- Fegyverzet: négy 12,7 mm-es, mereven beépített géppuska a pilótafülke előtt a törzs tetején és 200 kg-os bomba- vagy rakétateher külső megerősített pontokon
- Hajtómű: egy 1000 Le-s (746 kW) Szvecov M-62 típusú, kilenchengeres, egysoros csillagmotor
*Polikarpov I-16 – kicsit részletesebben