A II. világháború fegyverei, járművei

Blohm und Voss Bv-141 felderítőgép [220.]

2020. február 16. - Habitus

És most essen szó egy másik igen furcsa – persze ez is német – repülőgépről. Amikor 1937-ben a német Légügyi Minisztérium (RLM) pályázatot írt ki egy egymotoros, jó kilátással rendelkező megfigyelőgépre, a Blohm und Voss – bár nem hívták meg – mégis részt vett a pályázaton. És hogy eleget tegyenek a jó kilátás követelményének, Richard Vogt egy szokatlan, aszimmetrikus elrendezésű gépet tervezett; a személyzet a külön kabinban a szárny egyik, a vezérsíkok és a motor a másik, nagyobb felén kapott helyet.

bv141sz1.jpg

(Megj.: a végső nyertes a Focke-Wulf Fw-189 lett annak ellenére, hogy a két motort használó ikerkeretes kialakítása nem felelt meg az egy hajtóműves repülőgép követelményeinek, de ez egy másik történet.)

Először az I. világháborúban vizsgálták, hogy a repülőgép aszimmetrikus felépítésével a kilátást és a tűzerőt hogyan fokozhatnák. A Gothaer Waggonfabrik egy sor tervezetét szabadalmaztatta, és 1918-ban az akkori főkonstruktőrök, Hans Burkhard és Karl Lösner irányításával a Gotha G IV képében megépítették a világ első aszimmetrikus repülőgé- pét. A ’30-as évek közepén az aszimmetria problémáját számos tervező újból felvetette és egy sor idevonatkozó szabadalmat nyújtottak be. Dr. Richard Vogt 1937-ben hasonló építési módra kért szabadalmat.

A németek – készülődve az eljövendő háborúra – rendkívül fontosnak tartották az ellen- séges csapatok helyzetének ismeretét, ehhez pedig szükségük volt hatékony felderítő repülőkre, ezért 1937-ben a Birodalmi Légügyi Minisztérium (RLM) megrendelt egy ilyen típust. A pályázat nyílt volt, de a hadsereg az Arado Flugzeugwerke-t preferálta – ez a cég korábban már több mint kéttucatnyi gépet tervezett, többek között az Arado Ar-196 fel-derítő hidroplánt. Ekkoriban a szárazföldi felderítő repülők szinte kizárólag egymotoros, felsőszárnyas típusok voltak, korlátozott repülési magassággal és kilátással (pl. Heinkel He-46). A kiírásra tervezett Arado Ar-198-as is hasonló felépítésű gép volt, de a hátsó szekciójába és a törzs alá egy-egy kabint terveztek. Ettől javult ugyan a kilátás, viszont a gép teljesítménye annyira leromlott, hogy alkalmatlanná vált a feladat ellátására.

bv141-4.jpg

Az Arado mellett a Focke-Wulf Flugzeugbau AG pályázott, ők egy kétmotoros gépet ter- veztek: a kéttörzsű, csupaüveg pilótafülkés Fw-189-t. A pályázaton azonban egy harmadik cég is elindult, méghozzá a legnagyobb német hajóipari konszern, a Blohm und Voss. Mivel a vállalatnak nem volt repülőgépgyártói tapasztalata, megvásárolta a Hamburger Fleugzeug repülőgépgyártót (emiatt az 1938 előtt készült gépek kódjelében nem ”Bv” hanem ”Ha” szerepel).

Ők azért, hogy teljesítsék a kiírás egyik fő tételét, a kiváló kilátást, a pilótakabint teljesen különválasztották a motortól. A meghökkentő, aszimmetrikus forma ellenére a két proto- típusgép (Bv-141 V1 és V2) manőverezhetősége felülmúlta az akkoriban szolgálatban álló gépeket, és ez bizakodással töltötte el a tervezőket. Ráadásul Vogt a tervének meg tudta nyerni az akkori repülésügyi főfelügyelőt, Ernst Udetet – így hivatalosan is megrendelték a típust.

bv141-2.jpg

A Bv-141 a korszaknak megfelelően teljesen fémből készült, szárnya szabadon hordó (azaz nem voltak merevítő dúcai). A fent említett aszimmetrikus forma, amely a gép védjegyévé vált, több egyedi megoldást eredményezett: a Bv-141 két különálló törzzsel rendelkezett: a baloldali, hosszabb szekció volt a ”hagyományos” törzs a hajtóművel és a farokrésszel. Tőle jobbra helyezkedett el a csupa üveg pilótafülke – itt kapott helyet a há- romfős legénység: a pilóta (balra), a megfigyelő (jobbra mellette) és a lövész (mögötte).

Mivel a légcsavarok tengelye nem esett egybe a gép szimmetriatengelyével (a húzóerő nem középen összpontosult), különleges megoldások híján a gép folyamatosan kanya- rodott volna. Ezt kiegyensúlyozandó a gépet jobbra forgó légcsavarral gyártották, mivel ez valamelyest ellensúlyozta az oldalra tolt motort. Emellett a légcsavarszélben lévő függőleges vezérsík aszimmetrikus formája is kiegyensúlyozóként hatott. (Kezdetben klasszikus vízszintes vezérsíkot (csűrőlap) alkalmaztak, ám később ebből is áttértek az aszimmetrikusra.)

bv141-3.jpg

Az első három prototípus alig egy év múlva, 1938. február 25-én repült először, majd öt nullszériás repülőgép készült Bv-141A-0 jellel. A berepülések során azonban kiderült, hogy a 865 Le-s BMW 132N motor túl gyenge, ezért a következő öt gépet erősebb motor- ra tervezték át – ezekbe előbb egy 1000 Le-s Bramo 323-ast, majd a lényegesen nagyobb teljesítményt nyújtó, 1560 Le-s BMW 801-et építették. A Bv-141A és B szériás prototípusok – az erősebb motoroknak köszönhetően – kiváló repülési tulajdonságokkal rendelkeztek, de nem volt rajtuk fegyverzet. A géppuskák és bombák tömege azonban lerontotta volna a gép teljesítményét, ezért átalakították a pilótakabint, áttervezték a gépet. (A B-sorozat nemcsak erősebb motort kapott, hanem a vízszintes vezérsíknak a farokállás lőmezejébe belógó jobboldalát is elhagyták – de erről már volt szó.)

Az új, továbbfejlesztett, sorozatgyártású Bv-141B 1941. január 9-én repült először, ebből a típusból mindösszesen 12 példány épült, mielőtt a gyártást leállították volna. Ennek oka prózai volt: közben az Fw-189 is elérhetővé vált, és bár a kéttörzsű gép teljesítménye nem érte el a Bv-141-ét, annál jóval egyszerűbb, ezáltal megbízhatóbb volt; ideális felderítési feladatokra (ez a típus lett végül a legjobb II. világháborús német felderítőgép).

bv141-5.jpg

Az sem mellékes, hogy a kedvelt Fw-189-el szemben a pilóták idegenkedtek a Bv-141 formájától, és a típus teljesítménye a továbbfejlesztések során nemhogy nem javult, hanem a beépített fegyverektől még romlott is, minimális bombaterhe viszont csak az ellenség megzavarására volt alkalmas. Kipróbálásra ugyan a frontvonalba küldték az előszériás és prototípus-gépeket is (ezeket a gyár tesztpilótái repülték, 1941 őszétől Nagy-Britannia, majd 1942 nyarától a Szovjetunió ellen), de a folyamatos áttervezésnek az lett az eredménye, hogy a repülőgép már csak nevében – és szokatlan formájában – egyezett meg elődjeivel, ráadásul korábbi kiváló repülési jellemzői végleg leromlottak.

Végül a Blohm und Voss is belátta, hogy a Bv-141 nem alkalmas harci alkalmazásra, ezért a programot 1943-ban leállították. A típusból mindössze 38 darab állt csapatszolgálatba. A hosszú fejlesztés azonban mégsem bizonyult teljesen hiábavalónak; a gépen szerzett tapasztalatokat felhasználva a Blohm und Voss más repülőgépgyárak beszállítójává vált a háború folyamán.

(Forrás: Repüléstörténet)

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr3815476346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása