A Turán harckocsi áttervezése 1941-re elengedhetetlenné vált. Az alapmodellből kiindul- va egy nagyobb tűzerejű, jobban védett típust kívántak kialakítani. Ezt egy nagyobb (75 mm-es) ágyú és egy nagyobb méretű torony beépítésével oldották meg. Ezek a módosí- tások egy tonnával növelték meg a tömeget. (A harci súly ugyan 20 tonna alatt maradt, ennek ellenére Magyarországon nehéz harckocsiként tartják nyilván a Turán II-t.)
Azonban a 75 mm 41M jelzésű, 1941-ben tervezett rövid csövű ágyú, amit a 76.5 mm-es osztrák-magyar 18M lövegből fejlesztettek ki csak félmegoldást jelentett, mert ez az ágyú gyenge páncélátütő képessége miatt nem tudta biztonságos távolságból megállítani a szovjet páncélosokat. Mégis, ez a 75 mm-es ágyúval felszerelt Turán volt 1943 nyarán és őszén az egyetlen többé-kevésbé használható harckocsi a magyar csapatok kötelékében. Az első darabok 1943 májusában jutotta el a csapatokhoz, összesen 139 db készült belő- le. (Bár kiderült, a rövid csövű ágyú helyett hosszú csövű szükséges, de az a változat és a még csak prototípusként elkészült Turán III már nem került sorozat- gyártásra.)
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek - hosszúság 5,50 m; szélesség 2,44 m; magasság 2,60 m
- Súly: 19 200 kg
- Személyzet: 5 fő
- Fegyverzet: egy 75 mm-es 41M harckocsiágyú és két darab 8 mm-es géppuska
- Páncélzat: 13-25 mm; max. 60 mm
- Hatótáv: 200 km (úton)
- Motor: 260 LE-s Weisz Manfréd V8-as
- Sebesség: 45 km/ó (úton)