A kísérleti stádiumban lévő T-21-es harckocsi licenszét 1940-ben vették meg a Skoda gyártól, majd többszörösen átalakították és Turán néven rendszeresítették. A prototípus 1941-ben készült el, ezt követően a honvédség 230 darabot rendelt a harckocsiból. A gyártás több üzemben folyt, 90 darab a csepeli Weisz-Manfréd gépgyárban, 70 a győri MVG-ben, 30 a GANZ-ban és 40 a budapesti MÁVAG-ban készült.
A legyártott harckocsikkal az 1. és a 2. magyar páncéloshadosztályt szerelték fel, valamint az 1. lovashadosztályt 1942/43-ban. A hadsereg 1942 végén újabb 70 darabot rendelt a harckocsiból, de a honvédség szakértői előtt akkor már nyilvánvaló volt, hogy a jármű nem veheti fel a versenyt a szovjet modellekkel. Szükségessé vált áttervezése, hogy a védettséget és a tűzerőt növelni lehessen. Az új modell 41M Turán II néven vált ismertté. Alvázán 1943 folyamán kezdték el sorozatban gyártani a 105 mm-es 40M tarackkal szerelt 42M Zrínyi II rohamtarackot.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek - hosszúság 5,50 m; szélesség 2,44 m; magasság 2,30 m
- Súly: 18 200 kg
- Személyzet: 5 fő
- Fegyverzet: egy 40 mm-es 41M harckocsilöveg; 2 db 8 mm-es 34/40M Gebauer géppuska; 3 db 9 mm-es 39M géppisztoly
- Páncélzat: 13-25 mm; max. 50 mm
- Hatótáv: 165 km
- Motor: 260 LE-s Weisz Manfréd V8-as
- Sebesség: 47 km/ó (úton)