A II. világháború fegyverei, járművei

Észak-Afrika, 1940 vége - 1941 eleje [111.]

2018. szeptember 30. - Habitus

Térjünk most vissza egy röpke pillanatra a Rommel érkezése előtti időkhöz: 1940. június 10-én Olaszország belép a III. Birodalom Franciaország, Nagy-Britannia ellen folytatott háborújába. Ettől kezdve Angliának helyt kell állnia a Földközi-tenger partjain nyitott másik fronton is.

afrika_compass-map1.jpg

Tovább

Észak-Afrika, 1941 nyara [110.]

A levegőből térjünk most vissza a földre; Jugoszlávia, Görögország és Kréta elfoglalása után (közben), nézzük mi történt Észak- Afrikában, ahol a britek még 1940-ben kiverték az olaszokat Líbia keleti feléből, és már Tripolit fenyegették. 1941 januárjában az olaszokat üldözve Bardíát és Tobrukot is elfoglalták. Az olaszok 130 000 embert elveszítve, február 8-án El-Agheiláig vonultak vissza. Ekkor az angolok leálltak, csapataik egy jó részét Görögországba dobták át. 

afrika_korps1941-map.jpg

Tovább

Sugárhajtású gépek a világháborúban [109.]

A háború kezdete óta minden új repülőgépmodell gyorsabb az elődeinél. Az alkalmazott technológia azonban határt szab a sebesség növelésének, és új megoldásokra ösztönzi a tervezőket. 1943-ra már csaknem minden vadászgép csúcssebessége megközelítette a 700 km/h-t. A brit Spitfire MK XIV 721 km/h, az amerikai Mustang P-51D 698 km/h, a német Messerschmit Bf 109K-4 710 km/h-t ért el.

me262-sz1.jpg

Tovább

Polikarpov I-16 [108.]

Vacilláltunk, hogy a szovjet világháborús vadászgépeket bemutató sorozat befejező részeként érdemes e feltenni egy rövid ismertetőt erről a maga idejében korszakalkotó, de a II. világhá- ború idejére már alaposan elavult vadászgépről. Aztán végül úgy döntöttünk, hogy igen.

rata-sz2.jpg

Tovább

Mikojan - Gurjevics MiG-1 és MiG-3 [107.]

A MiG-1 volt a később világhírűvé vált tervezőpáros, Artyom Ivanovics Mikojan és Mihail Joszipovics Gurjevics első vadászgéptípusa. A két kiváló szakember 1938-ban kezdett együtt dolgozni, és mind a mai napig a MiG típusnév a legjobb orosz vadászgépeket jelzi – a kezdetek azonban korántsem voltak ilyen fényesek. Sőt.

mig3-sz2.jpg

Tovább

Ki kicsoda - Mao Ce-tung (1893-1976) [106.]

mao.jpg1893. december 26-án született jó­módú paraszt családban. Nem csak a kínai kommunista fordulat vezetőjeként, hanem az állampolgár minden lépését meg­határozó rendszer jelképeként került a történe- lembe. Tanítói képesítést szerzett; a kommunista mozgalommal az I. világhábo­rú (és a Kínával határos Oroszországban zajló forradalom) idején került kapcsolatba. 1921-ben ott volt a Kínai Kommunista Párt alapítói között, két évvel később a Közpon­ti Bizottság és a Politikai Bizottság tagja lett. 1924-től a Központi Bizottság Szervezési Osztályának vezetője volt. Az 1927-es esz­tendő – a Kuomintanggal való töré­keny szövetség megszakításának éve – fordula- tot hozott politikai tevékenységében. Et­től kezdve Mao Ce-tung a kommunista rendszer megterem- téséért harcolt, és nyílt partizánháborút folytatott a Nyugat támogatását élvező Csang Kai-sek ellen.

Tovább

Ki kicsoda - Wilhelm List (1880-1971) [105.]

list_wilhelm.jpg1880. május 14-én született Oberkirchbergben.
1898-ban belépett a bajor hadseregbe, 1900-tól hadnagyként, 1904-től zászlóalj-adjutánsként szol- gált. 1908-ban főhadnagyként a bajor hadiakadé- miára került, amelynek elvégzése után századossá léptették elő. Az első világháború kitörésekor a bajor vezérkarban szolgált; 1914-ben vezérkari tisztként a bajor II. hadtesthez helyezték, ahol súlyosan meg- betegedett. Felépülését követően először a Stranz hadsereg-csoportban, majd 1917-től a bajor 8. tar- talékos gyalogsági-hadosztályban szolgált. 1918 januárjában őrnaggyá léptették elő.

A világháború végén a bajor hadügyminisztériumban dolgozott; a fegyvernyugvás utáni időszakban a Freikorps Epp tagjaként szolgált, és részt vett a ta- nácsköztársaság elleni akciókban.

Tovább

Lavocskin La-5 és La-7 [104.]

A LaGG-3 fiaskója után, 1941 októberében a gép tervezői úgy döntöttek, hogy továbbra is foglalkozni fognak a géptípus modernizálásával. Be akarták bizonyítani, hogy főként a gyenge Klimov-motor a felelős a LaGG-3 sikertelenségéért, és új motor után néztek. A legmegfelelőbb potenciális erőgép a Svecov M-82-es, 14 hengeres csillagmotor volt, amit eredetileg a Szu-2-es alacsonytámadó repülőgépbe terveztek, és már sorozatban gyártottak. Az Szu-2 program leállítása után kb. 1000 darab volt belőle raktáron.

la7-sz.jpg

Tovább

Lavocskin - Gorbunov - Gudkov LaGG-3 [103.]

A szovjet légierő vezetése 1939-ben pályázatot írt ki egy új vadászrepülőgép tervezésére, amivel a kiöregedő Polikarpov I-16-os és I-153-asokat kívánták leváltani. Szemjon A. Lavocskin Vlagyimir P. Gorbunovval és Mihail I. Gudkovval közösen a pályázatra még ugyanebben az évben megtervezte előbb a LaGG-1, majd a LaGG-3 prototípusát.

lagg3-sz1.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása