A II. világháború fegyverei, járművei

Bismarck csatahajó - részletesebben [286.]

2021. július 16. - Habitus

Az 1939-ben vízre bocsátott Bismarck és testvérhajója, a Tirpitz nemcsak a német flotta, hanem a kor legmodernebb, legütőképesebb egységeinek számítottak. Elkészültük idején a világ legnagyobb csatahajói voltak. Sebességük meghaladta a korabeli brit csatahajók csúcssebességét, fegyverzetük pedig olyan tűzerőt jelentett, amellyel akkoriban képesek lettek volna bármely atlanti hadszíntéren szolgáló csatahajó elsüllyesztésére. Pályafutásuk ennek ellenére igen rövid és tragikus volt.

bismarck0sz.jpg

Elsődleges feladatuk a konvojok megsemmisítése lett volna, a 251 méter hosszú és 36 méteres övszélességű hajókat 50 000 tonna vízkiszorításúra tervezték. Építésüket 1936-ban kezdték meg: a Bismarckhoz júliusban fogtak hozzá a Blohm und Voss hamburgi gyártelepén, a Tirpitzet pedig októberben kezdték építeni a Krigsmarinewerft wilhelmshaveni hajógyárában.

*

Az I. világháborút lezáró versailles-i békeszerződés szinte teljesen felszámolta a német haditengerészet hajóállományát. Az 1935. június 18-án megkötött angol-német tengeré- szeti egyezmény azonban lehetővé tette Németország számára, hogy újjáépítse flottáját. Az egyezmény hivatalosan is megengedte, hogy a németek 184 ezer tonna összsúlyban csatahajókat építsenek. Ezzel érvénytelenné vált a versailles-i egyezményben megállapí- tott 10 ezer tonnás súlykorlátozás,

Helyette az 1921-es washingtoni Tengerészeti Konferencia által megszabott 35 ezer ton- nás limit vált a Kriegsmarine számára is kötelezővé. 1936-ban azonban gyakorlatilag ezek a korlátozások is érvénytelenné váltak. A következő években valamennyi tengeri hatalom lázas fegyverkezésbe kezdett, és a korábbiaknál sokkal nagyobb, erősebb csatahajók épí- tését kezdték meg. Ebben a flottaépítő versenyben a németek sem kívántak lemaradni, és elkezdték építeni a Bismarck-osztály csatahajóit.

bismarck2.jpg

A Bismarck gerincét a hamburgi Blohm & Voss hajógyár 9-es sólyáján 1936. július 1-én fektették le, vízrebocsátására két és fél év múlva, 1939. február 14-én került sor, Adolf Hitler és kísérete és mintegy 60 000 érdeklődő jelenlétében. A Bismarck nevet Erich Raeder kérésére adták az új csatahajónak. A vízrebocsátási után a hajógyár mólójához vontatták, ahol a következő hónapokban folytatták rajta a munkálatokat és beszerelték a belső felszereléseit. (Eközben az egyenes hajóorrt egy íves hajóorra, az ún. Atlantikbugra cserélték, hasonlóan a Scharnhorst-osztály egységeihez.) A felszerelése 18 hónapot vett igénybe, 1940 áprilisában érkeztek a legénység első tagjai a hajóhoz, majd 1940 júniusá- ban egy úszódokkban helyezték el, hogy a hajócsavarjait is felszerelhessék.

bismarck4.jpg

Az a jelű (Anton) lövegtorony a hajó orrában.

Az új csatahajót nyolc 380 mm-es főlövege (eredetileg 406 mm-es lövegeket terveztek, de ezek nem készültek el időre), melyeket négy, egyenként 1452 tonna tömegű lövegtorony- ban helyezték el, hatalmas tűzerővel ruházta fel. A lőgyakorlatok és az I. világháborús tapasztalatok alapján a német mérnökök úgy gondolták, ez a csatahajók főtüzérségének ideális elrendezése. A hajó orrán és tatján elhelyezett két-két ikerlövegtorony biztosította a tűzerő megosztásának legkiegyensúlyozottabb módját, a kilőtt lövedékek nem zavarták egymás pályáját, valamint minimálisra csökkentette a lövegtornyot ért találat miatt kieső lövegek számát.

A Kriegsmarine konstruktőrei szerint ezek az előnyök ellensúlyozták a négy lövegtornyos elrendezés azon hátrányát, hogy a több lövegtorony miatt az övpáncél hossza nagyobb volt, mint a három- vagy négyágyús tornyokkal szerelt hajók esetében, és ez értelemsze- rűen nagyobb páncélsúlyt tett szükségessé. A lövegeket a -5,51+30°-os tartományban lehetett emelni, a legnagyobb lőtávolság optikai irányzékkal 36.800 m volt.

bismarck9.jpg

A Bismarck fő felépítményének bal oldala az elülső két 150 mm-es lövegtoronnyal.

A főfegyverzetet tizenkét 150 mm-es másodlagos löveg egészítette ki. Az 1934-ben szolgálatba állított SK C/28 jól bevált, megbízható fegyverek voltak. A 8,2 méter hosszú, 9,08 tonna súlyú lövegek a maximális, 40 fokos csőemelkedésnél 23 km távolságra tudták eljuttatni 45,3 kg súlyú lövedékeiket. Ezek az ágyúk azonban légvédelmi célokra nem voltak alkalmasak, ezért utólag sok kritika érte a német konstruktőröket, hogy ezeknek a korlátozottan alkalmazható fegyvereknek a beépítése mellett döntöttek, ahelyett, hogy a többi haditengerészetnél használt, felszíni és légi célok ellen egyaránt alkalmazható, ket- tős rendeltetésű lövegeket rendszeresítették volna.

Az angolokkal és amerikaiakkal ellentétben azonban a németek nagy valószínűséggel számíthattak arra, hogy hajóiknak túlerőben levő ellenséggel szemben kell felvenniük a küzdelmet, ezért úgy vélték, szükségük van ezekre az ágyúkra, mivel a kisebb kaliberű kettős rendeltetésű lövegek hatótávolsága és tűzereje nem biztosít megfelelő védelmet a támadó rombolók és könnyűcirkálók ellen.

bismarck6.jpg

A jobb oldali III. számú 150 mm-es torony, 1940.

A hajó nehéz légvédelmét 16 darab, félig nyitott ikerlövegtornyokban elhelyezett 105 mm-es SK C/33 légvédelmi ágyú biztosította. A 12,5 km magasság alatt repülő célpontok ellen használható, 18 lövés/perc tűzgyorsaságú, nagy tűzerejű, pontos és megbízható fegyverek hatékonyságát azonban némileg lerontotta a tornyok és a lövegek viszonylag lassú forgatási, illetve emelési sebessége (8-10 fok/sec). Ezen felül még tizenhat 37 mm-es, tizennyolc darab 20 mm-es légvédelmi gépágyú kapott helyet a fedélzeten.

A csatahajó különlegessége volt a hajó orrában, a vízvonal alatt, a hossztengelytől jobbra, ill. balra beépített hat darab, 533 mm-es torpedóvető cső. Ezek már a harmincas években is meglehetősen anakronisztikus hatást keltettek, hiszen az 1928-ban szolgálatba állított angol Nelson-osztály óta csatahajókon nem építettek be torpedófegyverzetet. A vető- csövek sebezhető pontot jelentettek a hajón, védelmük pedig jelentős plusz páncélzatot igényelt. Beépítésük arra utal, hogy a német haditengerészet elsősorban az ellenség kereskedelmi hajózása elleni portyázó hadviselésre szánta a Bismarck-ot. Úgyszintén ezt jelzi az Arado Ar-196 felderítő repülőgépek elhelyezése a hajón.

bismarck8.jpg

A Bismarck felépítménye az A jelű (Anton) torony mellől fényképezve, Wilhelmshaven, 1940.

A Bismarck-ot az 1909-es Nassau-osztály óta alkalmazott citadella rendszerű páncélzattal szerelték fel. Ez a páncélelrendezés az első világháborúban kiválóan bevált, és a németek továbbra is úgy gondolták, hogy az általuk feltételezett, 20 km alatti távolságból vívott tűzharcban ez a rendszer nyújtja a legjobb védelmet a hajónak. A hajótest páncélzatának vastagsága általában kisebb volt a hasonló kategóriájú hajókénál, de nagyobb területet védett, mint bármelyik másik csatahajó páncélzata. A páncélöv 320 mm vastag speciális Krupp kompozit páncéllemezekből készült, és a standard vízkiszorítás melletti 10 méteres merülésnél 1,825 méterre ért a vízvonal alá.

bismarck5.jpg

 A páncélzat elrendezése és a víz alatti védelem kialakítása a géptermek magasságában.

A fő páncélfedélzet úgynevezett teknősfedélzet volt, azaz a fedélzetek széleit, melyek 80-120 mm vastag páncéllal voltak védve, lefelé hajlították. A hajó oldalpáncélzatának 145 mm-es vastagsága önmagában nem számított kiemelkedőnek, azonban a védelemhez így hozzáadódott a teknősfedélzet lefelé hajlított széle is, és együttesen már kiváló vé- dettséget biztosítottak a hajónak a vízvonal körül becsapódó lövedékekkel szemben. A 120-145 mm-es páncéllal védett citadellán belül további vastagon páncélozott hosszanti keresztválaszfal húzódott, ezeknek feladata volt, hogy a hajó belsejében robbanó lövedé- kek pusztítását minél kisebb területre korlátozzák, ill. hozzájárultak a hajótest hosszanti szilárdságának erősítéséhez is, amire a hajótest kis magassága miatt szükség is volt.

Kiemelt figyelmet fordítottak a parancsnoki híd védelmére, amely 80-350 mm vastagon volt páncélozva, és erős védelmet kaptak a lövegtornyok is – ezek homloklemezének vastagsága 360 mm volt. A védelem mélysége a főbordánál 5,5 méter volt, azonban az orr és tat felé ez a hajótest szélességével egyenes arányban csökkent, és az első löveg- tornyoknál már csak 3,08 méter volt. A hátsó tornyoknál még rosszabb volt a helyzet, itt a rendszer mélysége mindössze 1,28-2.06 méter volt. (Megj.: a páncélzat elavult elhelyezése azt jelentette, hogy a kormányberendezés, valamint a kommunikációs és irányítási rend- szer kevés védelmet kapott, ami később meg is bosszulta magát…)

bismarck1.jpg

Részlet a Bismarck fedélzetéről, háttérben az egyik hátsó, C jelű (Cézár) lövegtoronnyal.

Ugyanakkor a hajótest kis magassága – amellett, hogy kisebb célpontot nyújtott – az alacsonyan beépített fő páncélfedélzettel együtt, lejjebb vitte a hajó súlypontját, ami kiváló stabilitást eredményezett. A hajó metacentrikus magassága (a stabilitásra jellemző szám) teljes terhelésnél 4,5 méter, ez valamennyi csatahajó közt messze a legjobb érték. Ugyanakkor viszont az alacsony szabad oldalmagasságot a hajó tengerálló képessége sínylette meg – a hajónak „nedves" fedélzete volt, azaz nagy sebességnél a víz rendszere- sen elárasztotta azt, ami problémát jelentett az orr résznél, nagymértékben zavarta az első lövegtorony működését.

A jól áramvonalazott, karcsú hajó teljes súlyának a 37,8%-át a páncélzat jelentette (17 256 tonna), de a beépített valamivel több, mint 150 000 LE-s Siemens-turbinák 29 csomós (53,7 km/h) sebességet biztosítottak a csatahajónak, melyet a Balti-tengeren végrehajtott próbák és gyakorlatok után 1940. augusztus 24-én állítottak szolgálatba Ernst Lindemann sorhajókapitány parancsnoksága alatt.

bismarck3.jpg

 Hitler a Bismarck fedélzetén Lütjens admirálissal és Lindemann kapitánnyal, 1941. május 5.

A Gottenhafenben (ma Gdynia, Lengyelország) állomásozó Bismarck – miután 1941. május 5-én Adolf Hitler is meglátogatta – Raeder tengernagy parancsára elindult első és egyben utolsó bevetésére. A csatahajó 2221 fővel a fedélzetén 1941. május 18-án a Prinz Eugen nehézcirkáló társaságában kifutott, hogy az észak-atlanti vizeken portyázva felku- tassák és elpusztítsák az Angliába tartó, hadianyagot és élelmiszert szállító konvojokat. A kötelék parancsnokává Günter Lütjens altengernagyot nevezték ki.

Útjuk azonban nem maradt titokban, a brit Admiralitás a HMS Hood és a HMS Prince of Wales csatahajókat küldték feltartóztatásukra a Dánia-szorosba, akikkel a Bismarck és kísérője 24-én kora hajnalban csapott össze: a Bismarck harmadik sortüze felrobbantotta a Hoodot. A csata későbbi részében még súlyosan megrongálták a Prince of Walest, de a Bismarck-ot is két találat érte. Mivel megsérült az első üzemanyagtartálya, a csatahajó külön vált a Prinz Eugen-től és Franciaország (Brest kikötője) felé vette az irányt.

bismarck7.jpg

A Bismarck menetben – a Prinz Eugen fedélzetéről fényképezve.

Ezt követően megindult a hadtörténet legnagyobb szabású hajtóvadászata egyetlen hajó ellen; a britek nem kevesebb, mint 7 csatahajója, 2 repülőgép-hordozója, valamint 90 cirkálója, rombolója és egyéb hadihajója sorakozott fel az üldözésre. Május 26-án az Ark Royal-ról felszálló Swordfish torpedóvető repülőgépek eltalálták a Bismarck kormány- művét, irányíthatatlanná téve a német csatahajót. Ezt követően a Royal Navy május 27-én odaérkező flottacsoportja, a King George V. és a Rodney csatahajók, valamint a Norfolk és a Dorestshire cirkálók elsüllyesztették a Bismarck-ot. (A hajó elsüllyesztését később majd külön is tárgyaljuk…)

1989-ben a Titanic-ot is felkutató Ballard kb. 4300 m mélyen az óceánban megtalálta a Bismarckot, és brit szakmai közvéleményben éles vitát kavarva megszellőztette azt a feltételezést, miszerint a Bismarckkal nem az ágyúzás végzett, hanem a saját legénysége süllyesztette el. Mindenesetre a helyszínt haditengerészeti temetőnek nyilvánították…

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr4716629884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása