Az 1930-as évek közepén tervezett középszárnyas gép volt a szovjet légierő első tiszta fémépítésű, szabadonhordó, behúzható futóműves bombázója. 1935-től gyártották so- rozatban, eredetileg 730 Le-s M-100 típusú motorral és nem állítható légcsavarral készült, később azonban áttértek a 860 Le-s M-100A típusú, szélesebb burkolattal ellátott, állítha- tó légcsavaros motorra. A csapatokhoz 1936-tól került; emelkedőképessége, gyorsasága felülmúlta az akkoriban rendszerben álló kétfedelű vadászgépekét.
Az összesen 6967 megépült SB-2 legfontosabb típus-változata az SB-2bis volt, erősebb motorral és nagyobb üzemanyagtartályokkal. 200 darab épült az SB-RK típusjelű zuha- nóbombázó-gépből, 1100 Le-s Klimov M-105R motorokkal. A gép gyártási jogát a háború kitörése előtt eladták a csehszlovák Avia cégnek, ők B-71 jelzéssel, "Katuska"névvel gyár- tották. A Tupoljev SB-2 részt vett a Finnország elleni háborúban, ennek "eredményeként" több sérült példányát zsákmányolták a finnek. Olyannyira sikeres volt ez az ügylet, hogy komplett századokat tudtak a levegőbe emelni a finn pilóták. A sors fintora, hogy a cseh- szlovákok gyártotta gépek közül nem egy a náci támogatással létrejött Szlovák Állam lé- gierejében vett részt a Szovjetunió elleni háborúban. 1943-ig állt csapatszolgálatban, az utolsó két évben főleg éjszakai bombázóként szolgált.
TECHNIKAI ADATOK (SB-2bis)
- Hossz: 12,57 m
- Magasság: 3,25 m
- Fesztávolság: 20,38 m
- Hatótáv: 2300 km
- Személyzet: 3 fő
- Csúcsmagasság: 9000 m
- Szerk. tömeg: 4768 kg (felszálló tömeg: 7880 kg)
- Csúcssebesség: 452 km/ó
- Fegyverzet: két 7,62 mm-es forgatható géppuska az orrban, egy 7,62 mm-es forgatható géppuska a toronyban a törzs tetején, egy 7,62 mm-es forgatható géppuska a törzs alján és 600 kg-os bombateher zárt bombatérben
- Hajtómű: két 960 Le-s (716 kW) Klimov M-103 típusú, 12 hengeres V-motor