A Churchill a brit hadsereg 1939-es követelményeinek – amelyek az I. világháborús lövészárok hadviselés visszatértével számoltak – megfelelően készült el. Így lassú, de igen erősen páncélozott harcjármű vált belőle. A végső prototípus azonban már jóval kisebb jármű lett, mint amire eredetileg számítottak, és megjelenésében sem volt már tökéletes mása az I. világháborús harckocsiknak.
Az inváziós fenyegetés következtében felpörgették a típus gyártását, ezért kezdetben nem bizonyult igazán megbízhatónak, ezért csupán 1943-ban jelent meg tömegesen a csapatoknál. A dieppe-i támadás során szerzett első harci tapasztalatok ugyan kiábrán- dítóak voltak, de a Churchill ezt követően még a nehéz észak-afrikai terepen megállta a helyét. A típus fő erényét a különleges alváltozatok adták, mint például az AVRE műszaki, a Crocodile lángszórós, illetve többféle hídvető harckocsi. A Churchill kiváló szolgálatot tett a háborúban, és a brit hadsereg csupán a 60-as években selejtezte ki.
TECHNIKAI ADATOK (Churchill Mk. IV)
- Méretek - hosszúság 7,42 m; szélesség 2,48 m; magasság 3,45 mm
- Súly: 40 640 kg
- Személyzet: 5 fő
- Fegyverzet: egy 57 mm-es (6 fontos) harckocsiágyú, 2 db 7,92 mm-es Besa géppuska
- Páncélzat: 16-101 mm
- Hatótáv: 145 km (úton)
- Motor: egy 350 LE-s (261 kW) Bedford twin-six benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 24 km/h, terepen 12,8 km/h; gázlóképesség 1,01 m; lépcsőmászó képesség 0,76 m; árokáthidaló képesség 3,05 m