A Toldi I-esek elégtelen védettségűnek és tűzerejűnek bizonyultak a keleti fronton. Mivel nem volt értelme a típus áttervezésének, ezért 1942-ben az egyszerű megerősítés mellett döntöttek. A futómű gyengesége miatt azonban csak a legveszélyeztetettebb helyeken vastagították meg a páncélzatot, amely még így is gyenge maradt.
A tűzerő növelése érdekében a 42M Toldi II egy 40 mm-es löveget kapott. Súlya megnőtt, emiatt gyakori volt a futóműhiba, teljesítménymutatói romlottak, ezért – akárcsak elődjét – jobbára felderítésre használták. 1940-ben a Toldi II-ből 110 darabot rendelt a Honvédel- mi Minisztérium, melyeket a Ganz és a MÁVAG üzemei rendben le is szállítottak.
A Toldi harckocsik utolsó, módosított változata a Toldi III volt, illetve lett volna, de a foko- zódó nyersanyaghiány és a szövetséges bombatámadások miatt gyanítható, hogy az üzemek nem teljesítették a HM 1940-ben leadott rendelését; nincs dokumentum, amely tanúsítaná, hogy egyetlen Toldi III-at is átadtak volna a csapatoknak.
TECHNIKAI ADATOK (42M Toldi IIA)
- Méretek: hosszúság 4,75 m; szélesség 2,14 m; magasság 1,87 mm
- Súly: 9 400 kg
- Személyzet: 3 fő
- Fegyverzet: egy 40 mm-es 42M löveg; 2 darab 8 mm-es 34/37M Gebauer géppuska
- Páncélzat: 5-35 mm
- Hatótáv: 190 km
- Motor: egy 155 LE-s Büssing-NAG 8 hengeres motor
- Sebesség: 47 km/h (úton)