A II. világháború alaposan megváltoztatta a tengeri harcászatot. A légierő szerepe döntővé vált, s az I. világháború tapasztalatai ebből a szempontból elégtelenek voltak; 1939-ben a hadiflották összetétele azonban mégis a Nagy Háború tapasztalatait tükrözte. A fontosabb flották törzsállománya 35-40 000 tonna vízkiszorítású hatalmas csatahajókból állt. Az irányzat betetőzését a japán Yamato (64 000 tonna) típusú szuper-csatahajók megépítése jelentette. A megnövekedett vízkiszorítást pedig hatalmas tüzérségi berendezések egészítették ki: ágyúk 457 mm-es kaliberig (mint a Yamato típusúak), de a leggyakoribbak 305-406 mm-esek voltak.
A várakozásokkal ellentétben azonban ezek a csatahajók egyáltalán nem játszottak döntő szerepet, mivel a harcok során könnyen a légierő áldozatául eshettek (és estek is). Ezt je- lezték a Tarantóra történő brit rárepülések 1940 novemberében, Pearl Harbor 1941-ben, valamint a japán légierő által Kuantan környékén elsüllyesztett Prince of Wales csatahajó és a Repulse csatacirkáló. A légierő 1944/45-ben az elsüllyeszthetetlennek kikiáltott japán szuper csatahajókkal, a Yamatóval és a Musashival is végzett.
Repülőgép-hordozók
A II. világháborúban a tengeren – különösen a Csendes- és az Atlanti-óceán hatalmas vízfelületein – a légierő döntő szerepet játszott. Itt igazolták rendkíívüli hasznosságukat a repülőgép-hordozók. Az I. világháború végén még kezdetleges állapotban lévő hordozók a második világháborúig sokat fejlődtek. A háború kitörésekor minden valamire való flot- tának voltak repülőgép-hordozói (Japánnak például tíz darab, az USA a háború végére pedigmár mintegy száz (!) darabbal rendelkezett).
Voltak közöttük nagyméretű támadó (nehéz), több tízezer tonna vízkiszorítású és közel száz repülőgép szállítására alkalmas repülőgép-hordozók, mint például az amerikai Essex, tízegynéhány ezer tonna vízkiszorítású, fedélzetükön 40 repülőgépet szállító könnyű típusok, mint például az amerikai Independence, továbbá repülőgép-hordozó kísérőhajók, amelyeket kezdetben kereskedelmi hajókból alakítottak át. Ez utóbbiak elsősorban a konvojokat védték a tengeralattjáróktól és az ellenséges repülőgépektől.
Cirkálók és rombolók
A nyílt tengeri hadműveletekben a cirkálók megőrizték alapvető fontosságukat. Ezeket nehéz (10 ezer tonna körüli vízkiszorítású, főleg 203 mm-es lövegekkel rendelkező) és könnyű cirkálókra osztották. Kísérőhajóként kereskedelmi hajóból átalakított ún. segéd- cirkálókat is alkalmaztak, amelyeket maximum 152 mm-es lövegekkel láttak el.
Az 1937-ben szolgálatba állított USS Vincennes
A legsokoldalúbb hajótípusok a rombolók, illetve torpedórombolók voltak. Vízkiszorítá- suk mintegy 2 ezer tonna mozgott, és bőségesen ellátták őket tüzérségi eszközökkel és torpedókkal (6-8 darab 100-130 mm-es löveg). Feladatuk a flották és konvojok kísérő védelme (repülőgépek és a tengeralattjárók megsemmisítése), és a nagy felszíni hajók torpedókkal való támadása volt.
Azok a torpedóvetők, amelyeket még az első világháború idején használtak, a tüzérség gyors fejlődése miatt kiszorultak a tengerekről. Szerepüket az 1939-45 között tömegesen használt torpedónaszádok vették át, amelyek a part menti vizeken lévő tengeralattjárók megsemmisítését szolgáló torpedótámadásokra alkalmassá tett kisméretű (100 tonnáig) hajók voltak.
Hajókaravánok védelme
A légierő és a tengeralattjárók által veszélyeztetett konvojok védelmére kísérő hajók – fregattok és korvettek – százait kellett szolgálatba állítani, ilyen volt pl. a nagyon jól sikerült brit Flower típus. Érdekes darab volt a kísérőromboló, mint a brit Hunt, amely fő- képp tengeralattjárók megsemmisítésére szolgált (nem rendelkezett torpedókilövővel).
HMS Blean, egy Hunt osztályú kísérőromboló
Más hajóosztályból jelentősek még a partraszállító hajók; ezek a csendes-óceáni amerikai deszant hadműveletekben, majd a normandiai partraszállásban vettek részt. A tömeges elaknásítás miatt pedig szinte minden flotta rendelkezett aknarakókkal, és univerzálisabb aknaszedőkkel.
A víz alatt
A tengeralattjárók – akár az I. világháborúban – most is nagy szerepet játszottak. Más osztályú – általában jóval nagyobb – hajók elleni támadásra alkalmazták őket, fő fela- datuk azonban a teherhajók elsüllyesztése volt. Az Atlanti-óceánért vívott csata sorsa egészen 1943-ig néhányszáz német búvárhajótól függött, amelyek sikeresen alkalmazták a háború előtt kidolgozott „farkasfalka" taktikát, és képesek voltak sikeresen támadni a szövetségesek konvojait. A német U-hajók akcióinak eredményessége nőtt az ú.n. „fejős- tehenek"(Milchkuh) – a távoli vizeken hajózó tengeralattjárók üzemanyag- és torpedó- utánpótlására kialakított tengeralattjárók – alkalmazásával.
U-460, XIV típusú "Milchkuh" tengeralattjáró
A víz alatti támadások hatékonysága fokozódott az új, egyre tökéletesebb torpedók, kü- lönösen az akusztikus torpedók bevetésével. A német tengeralattjárók azonban 1943-tól kénytelenek voltak felhagyni a felszíni hajók elleni csoportos éjszakai támadásokkal; egy- re jobban érzékelhető volt a rádiólokátoros módszerek fejlődése (például rövidhullámú nagyfrekvenciájú rádióiránymérő). Az ellenség felszíni és légi egységeinek hatékonysága olyan új megoldások keresésére sarkallt, amelyek lehetővé tették a viszonylag gyors víz alatti mozgást (ilyen volt az ún. „Schnorchel” készülék, amely biztosította a belsőégésű motorok számára a víz alatti levegőfelvételt). A német konstruktőrök új műszaki megol- dásokat találtak; élen járt a XXI. típus, amely felszín alatti 17 csomós sebességével kétszer gyorsabb volt elődeinél. A tengeralattjárók fejlődése 1945 után a II. világháborúban kije- lölt úton haladt – növekedett a víz alatti sebességük, a hatósugaruk az atomenergiának köszönhetően korlátlanná vált.