A II. világháború fegyverei, járművei

Essex (CV-9) repülőgép-hordozó

2017. szeptember 25. - Habitus

Az 1930-as évek végére az amerikai haditengerészet növekvő légi biztosítási szükségletei a repülőgép-hordozók méreteinek robbanásszerű növekedéséhez vezettek. Az így már 91 repülőgép számára szükséges üzemanyag tárolására igen nagyméretű hajótestet alakí- tottak ki. Korának legkorszerűbb típusa volt, gondosan megtervezve.

essex1943.jpg

A 24 egységből álló Essex-osztály tervei a korábbi Yorktown-osztály megnagyobbított hordozóinak tervein alapult. Az USS Essex építését 1941-ben kezdték, és 1942-ben már szolgálatba is állt. 1969-ben vonták ki az aktív szolgálatból, és 1973-ban bontották le.

Az Essex II. világháborús harci tettei között szerepelnek a Marcus- és a Wake-szigetek, a Gilbert-szigetek, a Kwajalein elleni támadások (1943-ban); a Truk és a Mariana-szigetek, a Saipan, a Guam, a Tinian, a Palau elleni rajtaütések és a Fülöp-szigeteki tengeri csata (1944-ben); valamint a Luzon, a kínai partvidék, a Ryukuk, az Iwo Jima, az Okinawa és a Japán elleni támadások (1945-ben). A repülőgép-hordozót 1944-ben Leyténél, és 1945 áprilisában Okinawa előtt érték sérülések kamikazetámadás következtében. Osztályának ismertebb hajója volt még az Intrepid (CV-11), a Franklin (CV-13), az ex-Cabot Lexington (CV-16) és a Wasp (CV-18).

TECHNIKAI ADATOK

  • Vízrebocsátás: 1942
  • Vízkiszorítás: 27 000 t (min.) 35 428 tonna (max.)
  • Méretek: hossz: 265,8 m - szélesség: 29,2 m - merülés: 8,32 m
  • Sebesség: 32,7 csomó (60,56 km/h)
  • Személyzet: 2687 fő
  • Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 fogaskerék-áttételes turbina - 150 000 LE
  • Hatótávolság: 37 000 km 15 csomós (28 km/h) sebesség mellett
  • Fegyverzet: 91 db repülőgép; 12 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú (4×II, 4×I-/38); 32 db 40 mm-es és 46 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú
  • Páncélzat: övpáncél: 63-101 mm, fedélzet: 38 mm

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr2512894284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása