A He-129 tervével a Henschel cég az 1937 tavaszán egy viszonylag kicsi, de erősen páncélozott és a földi csapatok támogatására is alkalmas Schlachtflugzeugra, csata- repülőgépre kiírt pályázatra jelentkezett. A tiszta fémépítésű, szabadonhordó szárnnyal készített típus 1939 tavaszán repült először, akkor még két 465 Le-s (347 kW) Argus As 410 típusú, fordított hengerelrendezésű V-motorral.
Csak 1942 áprilisában állították szolgálatba, Hs-129B-1 típusjellel és francia hadizsák- mányból származó erősebb csillagmotorral. Az igen sérülékeny motor teljesítménye nem volt elegendő, de mivel a keleti fronton nagy szükség volt repülőgépekre, 843 Hs-129B készült el. A Hs-129B-2 a Hs-129B-1 továbbfejlesztése volt; 1943-ban repült először, ezt követően hamarosan megszüntették rajta a kiegészítő fegyverbölcsőket, ehelyett a törzs alá épített harckocsi-elhárító gépágyúk kerültek a gépre. A Hs-129 csatarepülőgépként 37 mm-es gépágyúval felszerelve igen hatékony fegyvernek bizonyult. Eredményességét jól mutatja, hogy a kurszki csatában 68 darab Hs-129 repülőgép 50 páncélost semmisített meg néhány óra alatt.
TECHNIKAI ADATOK (Hs-129B-2)
- Hossz: 9,75 m
- Magasság: 3,25 m
- Fesztávolság: 14,23 m
- Hatótáv: 560 km
- Személyzet: 2 fő
- Csúcsmagasság: 9000 m
- Szerkezeti tömeg: 4020 kg (felszálló tömeg: 5250 kg)
- Csúcssebesség: 407 km/ó
- Fegyverzet: két 20 mm-es, mereven beépített gépágyú és két 13 mm-es,
mereven beépített géppuska a törzs alsó és felső részén, lehetőség egy mereven beépített gépágyú vagy négy 7,92 mm-es géppuska felszerelésére a törzs alá és 450 kg-os bombateher - Hajtómű: két 700 Le-s (522 kW) Gnóme-Rhóne 14M-4/5 típusú, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor