A Svetlana-osztályú könnyűcirkálót eredetileg Admiral Nahimov-ként kezdték el építeni 1913. október 3-án a Nikolajev-i hajógyárban, majd 1915-ben vízrebocsátották. A világ- háború lelassította a munkálatokat, majd a polgárháború alatt teljesen leálltak; csak 1922-ben folytatták a félkész hajó építését. A munkálatok azonban rendkívül lassan ha- ladtak, nem volt elég nyersanyag, munkaerő, és alapvető berendezések is hiányoztak.
Végül csak 1927. március 21-én állt szolgálatba a Fekete-tengeri Flotta kötelékében (1922. december 26-én átnevezték Chervona Ukrainára). A '30-as években – csakúgy, mint test- vérhajóját – átépítették és modernizálták. A német támadást követően 1941 októberében részt vett előbb Ogyessza, majd Szevasztopol védelmében; 1941. november 13-án a né- met légierő több hullámban támadó gépei (Stuka II./StG. 77) Szevasztopol Déli-öblében elsüllyesztették. A roncsot a háború után kiemelték, és a továbbiakban célhajónak hasz- nálták 1950-ig. A Chervona Ukraina volt az egyetlen szovjet cirkáló, amely a II. világháború során elpusztult. Testvérhajója a Krasnij Krym.
TECHNIKAI ADATOK
- Vízrebocsátás: 1915.
- Vízkiszorítás: 6950 t (üresen); 8250 tonna (harckészen)
- Méretek: hossz: 158,36 m - szélesség: 15,36 m - merülés: 5,59 m
- Sebesség: 22 csomó
- Személyzet: 754 fő
- Hajtómű: 2 hajócsavar, 12 kazán, 2 Brown-Curtis gőzturbina - 46 300 LE
- Hatótávolság: nincs adat
- Fegyverzet: 15 db 130 mm-es ágyú; 6 db 100 mm-es (4×II-/56) ágyú; 10 db 37 mm-es és 7 db 12, 7 mm-es légvédelmi gépágyú; 12 × TLT 533 mm-es torpedó-vetőcső ( 4x3 ) és 100 akna
- Páncélzat: max. 76 mm