A II. világháború fegyverei, járművei

Az M3-as General Lee/Grant [13.]

2017. október 21. - Habitus

A közepes kategóriájú harckocsi a II. világháború alatt lassan meghatározóvá vált minden hadviselő ország hadseregében. A könnyű és a nehéz harckocsi-kategóriák lassan elvesztették a jelentőségüket, és az olyan remek közepes harckocsitípusok, mint a T-34 vagy a Pzkpfw V. Panther vezető szerepre tettek szert; ez később az ún. univerzális harckocsi – Main Battle Tank (MBT) – kategória kialakulásához vezetett.

grant0.jpg

Az Egyesült Államok hadserege a háború elején az európai hatalmakhoz képest több éves lemaradásban volt a harckocsi-tervezésben. Az amerikai hadseregnek 1940-ben egyetlen közepes harckocsitípusa volt, az M2-es – ez 37mm-es ágyúval volt felszerelve, és annak ellenére, hogy a ’30-as évek végén fejlesztették ki, 1940-ben már elavultnak számí- tott. Az amerikaiak főként a nagyméretű lövegtornyok fejlesztésében és gyártásában maradtak le a németektől és a szovjetektől; a tágas torony pedig elengedhetetlen volt egy 75 mm-es ágyúval felszerelt közepes harckocsi esetében. Az amerikaiak ezért kény- telenek voltak szükségmegoldásként egy olyan harckocsit létrehozni, amely megfelelő tűzerejű és ideiglenesen betölti az amerikai hadseregben a közepes harckocsi szerepét, de ugyanakkor a gyártása nem túl bonyolult, és némi időhöz és tapasztalatokhoz juttatja az amerikai harckocsiipart a modern tankok gyártása terén.

grant3.jpg

A kiutat az M3-as közepes harckocsi jelentette – a tank fő fegyvere egy 75 mm-es ágyú volt, amely a nagyméretű forgótornyok hiánya miatt a harckocsi jobb oldalába vágott, stabil lövegállásba volt beépítve. Emellett még rendelkezett egy 37 mm-es ágyúval és egy 7.62 mm-es géppuskával is – az ágyú forgótoronyban kapott helyet, a géppuska pedig a forgótorony fölött, egy kicsi parancsnoki kupolában. Kicsit nyakatekert és elavult elren- dezés volt, különösen ha a PzKpfw III és a T-34/76 kompakt, alacsony sziluettjével hasonlítjuk össze.

Az M3-as fő fegyvere az M3-as 75 mm L/37,5-ös ágyú. A fegyver 413 kg-ot nyomott, torkolati sebessége 701 m/s volt. Repeszgránátokkal és páncéltörő gránátokkal egyaránt tudott tüzelni, de vízszintesen csak 15 fokot lehetett kitéríteni – amennyiben a cél ezen kívül esett, az egész harckocsival kellett manőverezni az irányzáshoz. A testbe épített ágyú további nagy hátránya az volt, hogy tüzeléskor a harckocsinak teljes magasságában meg kellett magát mutatnia az ellenségnek – nem bújhatott terepegyenetlenségek mögé. Pozitívum volt viszont az, hogy az M3-as volt az első harckocsi a világon, amelynek ágyúját lövegstabilizátorral szerelték fel. A 75 mm-es és a 37 mm-es ágyúk egyaránt stabilizálva voltak, de csak vertikális irányban – ez lehetővé tette azt, hogy a harckocsi haladás közben is viszonylag pontosan tüzelhessen.

grant_chrysler-arsenal.jpg

A 37 mm-es ágyú L/50-es vagy L/55-ös volt, ezen kívül a jármű négy M1919A4-es Brow- ning géppuskával is fel volt fegyverezve. Páncélzatának vastagsága 13 és 57 mm között változott. A prototípusok 1941 januárjára készültek el. Az első M3-asokat a Chrysler gyártotta, de az American Locomotive, a Baldwin, a Pressed Steel és a Pullmann gyárak- ban is készültek M3-asokat. Egészen 1942 decemberéig gyártották, összesen 6258 darab készült belőle.

grant2.jpg

Az M3-as hatszemélyes volt, a futóműve összesen 6 darab kétkerekű, függőleges spirál- rugós felfüggesztésű részből állt, ezek mindegyikére egy felülső görgő volt szerelve. A tank teljes súlya 27 240 kg volt és egy 340 LE-s Wright csillagmotor hajtotta, 41 km/ó sebességgel. 1941-ben rendszeresítették az amerikai hadseregben, a Lend-Lease keretén belül sokat exportáltak Angliába is. A britek Észak-Afrikában és a Távol-Keleten is beve- tették, és mint az összes, USA-ból importált harckocsit, ezt is egy amerikai tábornok után nevezték el - az M3-asból így a briteknál General Lee lett. Az M3-as szerkezetét a gyártás folyamán számos alkalommal módosították – a főbb átalakításokat és típusneveket az alábbi táblázat tartalmazza:

M3 (General Lee I) - nitteléses eljárással készült test, Wright R-975 benzinmotor.
M3 (Diesel) - Guiberson T-1400-as dízelmotor
M3A1 (General Lee II) - öntött test, amelyről eltávolították az oldalsó ki- és beszállónyílásokat, ezek helyett a jármű aljába vágtak vészkijáratot. 300 darab készült belőle.
M3A2 (General Lee III) - hegesztett test; egyébként mindenben ugyanolyan, mint az eredeti M3.
M3A3 (General Lee IV) - 28 577 kg súly, hegesztett test, és 2 darab General Motors 6-71 -es dízel-motor.
M3A4 (General Lee VI – (nem elírás, a General Lee V kimarad) Chrysler A-57-es, 5 részből álló hajtóműrendszer, és kb. 30 cm-rel hosszabb fedélzet a nagyobb motor miatt.
M3A5 - lényegében egy nittelt testű M3A3. Az oldalnyílásokat vagy behegesztették, vagy kihagyták. Az utolsó sorozat egy hosszabb csövű M3-as ágyúval volt felfegyverezve; könnyen felismerhető az ágyúcső torkolatánál elhelyezett ellensúlyról.

grant1.jpg

Az angolok, amellett, hogy átvették az amerikaiaktól az M3-asokat, módosították is őket – az átalakított, angol M3-as a General Grant nevet kapta. A Grant egy parancsnoki kupola nélküli M3-as volt, a forgótornyában rádióadóval.

***

A Lee és a Grant harckocsik 1942-ben Észak-Afrikában, Gazalánál estek át a tűzkereszt- ségen. Tűzerőben teljesen egyenrangúak voltak a Pzkpfw IV-essel, de taktikailag messze elmaradtak a német típusoktól. Problémák voltak az M3-as ágyú rossz minőségű lövedé- keivel is, de ennek ellenére ezek a tankok fontos és meghatározó szerepet játszottak a britek harckocsi-haderejénél.

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr3713048074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandiras2 2017.12.13. 21:33:59

Ebből a csodából kaptak bőven a ruszkik is. Az orosz személyzet nem kifejezetten rajongott a típusért, a beceneve "tömegsír" volt, mert egyszerre akár 7 embert is magával ránthatott a tüzes pokolba. A háború előrehaladtával a németek ellen teljesen esélytelenné vált típust a távolkeleti hadszíntéren próbálták hasznosítani, mondván arrafelé nincsenek német tankok. Kevés sikerrel. Még a japán gyalogság ellen is leszerepelt, akik nagyon hamar kiismerték és kihasználták gyengeségeit.
süti beállítások módosítása