A KV-2 szovjet nehézharckocsit a KV-1 úgynevezett tüzérségi változataként hozták létre. Az 1940-ben megjelent KV-2 nagy, kocka alakú forgótornyába egy 152 milliméteres tarack került. Feladata, hogy a harckocsiknak önjáró tüzérségként tűztámogatást adjon. A rosz- szul tervezett toronykoszorú miatt a 12 tonnás tornyot csak akkor lehetett elfordítani, ha a harckocsi teljesen vízszintesen állt.
A torony 10 tonnával növelte a harckocsi tömegét, korlátozta mozgását és instabillá tette. Ennek ellenére a KV-2 nagy szerepet játszott abban, hogy a Vörös Hadseregnek 1940 februárjára nagy nehezen sikerült áttörnie a Mannerheim-vonalat. A KV-2 szinte sebez- hetetlennek bizonyult – a finn 37 mm-es páncéltörők nem tudtak elbánni vele – és óriási tűzereje hatásosan támogatta a szovjet gyalogságot a finn betonerődök elleni rohamok alatt. 1941 nyarán azonban a németek elleni harcokban bebizonyosodott alkalmatlansá- ga, megmaradt példányait tornyuk eltávolítása után KV-1, illetve SU-152 nehéz roham- löveggé alakították át.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek - hosszúság 6,75 m; szélesség 3,35 m; magasság 3,38 mm
- Súly: 53 000 kg;
- Személyzet: 6 fő
- Fegyverzet: egy 152 mm-es tarack 2x7,62 mm-es géppuska
- Páncélzat: 75-110 mm
- Hatótáv: 160 km
- Motor: egy 600 LE-s V-2K, 12 hengeres dieselmotor
- Teljesítmény: max. sebesség úton 26 km/h
*A KV szovjet nehézharckocsik - kicsit részletesebben