1940-ben a nagy ütemben dolgozó amerikai hajógyárak hat Iowa-osztályú gyors csatahajó építésére kaptak megbízást. Az 1943–44-ben elkészült 48 425/57 040 tonnás hajók méretben és teljesítményben átvették a csúcstartó szerepét, sebességük több mint 32 csomó, és a kor legvastagabb övpáncélzatával (483 mm) rendelkeztek. Ezeket a méreteket csak a japán Yamato és Musashi csatahajók múlták felül egy rövid ideig, de 1944/45-ben bekövetkezett pusztulásukat követően az elsőség ismét az Iowa-osztály hajóira szállt vissza.
Az amerikai New Jersey (BB-62) csatahajó építését már a II. világháború éveiben, 1940-ben megkezdték Philadelphia államban. A hajó az Iowa-osztály második egységeként készült el, testvérhajói a névadó Iowa, a Missouri és a Wisconsin voltak. Hatalmas és impozáns méreteivel – a japán Yamato-osztály hajói mellett – a csatahajók legnagyobb képviselőjének számított. A fő tüzérsége kilenc 40,6 cm-es ágyúból állt, melyeket hármasával helyezték el a tornyokban. Emellett 20 darab 12,7 cm-es légvédelmi ágyú, valamint 72 darab 4 cm-es légvédelmi gépágyú is volt a fedélzeten. A hajó páncélzata a vízvonalnál 483 mm, a felépítményeken 445 mm volt. A 4 hajócsavart négy Westing- house-turbina és nyolc Babcock-kazán hajtotta, melyek mintegy 212.000 LE teljesítmény elérésére voltak képesek.
USS New Jersey 1943. október 26-án a tengeren. (Fotó: US Naval Historical Center)
1944. januári szolgálatba állítása után azonnal részt vett a Japán elleni csendes-óceáni hadműveletekben. Ugyanennek az évnek a decemberében már a 3. flotta zászlóshajó- jaként tevékenykedett Halsey admirális parancsnoksága alatt. A "Task Force 38" repülőgép-hordozó kötelék kísérőjeként teljesített szolgálatot. December 18-án a hajóraj egy nagyobb tájfunba keveredett, ahol több romboló is elpusztult, számos nagyobb egység és repülőgép-hordozó pedig súlyosan megrongálódott. A New Jersey ugyan nem sérült meg, de a kötelék számára a tájfun felért egy vesztes ütközettel. Ezt követően a 3. flotta zászlóshajójaként a New Jersey részt vett számos ütközetben, így a Luzon-sziget, az Iwo-Jima, az Okinawa és a Japán körüli hadműveletekben is. 1945. augusztus 27-én a japán fegyverletétel előkészítése végett a hajóraj élén befutott a Sagami-öbölbe.
A japán feltétel nélküli kapitulációról szóló okmányokat a New Jersey egyik testvérhajó- jának, a Missourinak a fedélzetén írták alá. A világháború befejeződése után, 1948-ban a költségvetések drasztikus csökkentése miatt a New Jersey-t és két testvérhajóját leszerel- ték, a Missouri pedig mint kiképzőhajó működött tovább. A hajóóriások egészen 1951-ig, a koreai háborúig tartalékban pihentek, ám akkor ismét hadrendbe állították az egysége- ket. A New Jersey 1951/52 folyamán részt vett a koreai partok előtti hadműveletekben, nehéztüzérségével fedezetet biztosított az amerikai tengerészgyalogosok akcióihoz. Néhány évnyi szolgálat után aztán ismét tartalékba helyezték a költséges üzemeltetésű hajókat – 1958 után a New Jersey újra "nyugállományba" vonult.
1953-ban a New Jersey a koreai partoknál (U.S. Navy Photo, National Archives)
Teljes felújítását és korszerűsítését követően aztán 1967-ben ismét szolgálatba állították, Délkelet-Ázsiába vezényelték a vietnami partok közelébe, ahol úszó erődként teljesített szolgálatot. Mindössze 120 napig vett részt a harcokban, eközben folyamatosan lőtte a partokat – majd ismét tartalékba helyezték...
Vietnam 1969. (U.S. Navy Photo, National Archives)
A New Jerseyre az 1970-es évek közepére már csak mint egy végleg letűnt kor emlékére tekintettek, ám a Pentagon 1980-ban – válaszképp az akkor épült szovjet rakéta-cirkálók megépítésére – ismét felújította és szolgálatba állította az osztály hajóit. Így 1982 decem- berében újra hadrendben állt a New Jersey és három testvére. A döntés azért is érdekes volt, mert ekkor már vagy 15 éve nem szolgált csatahajó a világ egyetlen haditengeré- szeténél sem...
Bejrut - 1984 januárja (U.S. Navy Photo, National Archives)
A New Jersey többnyire a Csendes-óceánon tevékenykedett, de szinte mindig ott volt ahol az Egyesült Államok erődemonstrációt kívánt tartani: 1983 végén Nicaragua partjainál hajózott, decemberben pedig Libanon környékén lőtte a szíriai légvédelmi állásokat.
Perzsa-öböl 1990. (U.S. Navy Photo, National Archives)
Ezt követően teljesen felújították a hajó elektronikai rendszerét, a hajtóműveket, a had- műveleti központot és a fegyverrendszert – pl. már "Tomahawk" rakétákat is indíthattak a hajó fedélzetéről. A hajó farának átalakítása után 4 helikopter tárolása és üzemeltetése is lehetővé vált. 1990-ben, az Öböl-háború idején a New Jersey két testvére, az Iowa és a Missouri nehéztüzérségével lőtte Kuvait partjainál az iraki egységeket. 1991-ben került sor "sokadik", ezúttal végleges tartalékba helyezésére. 2000 januárjában hozták nyilvá- nosságra, hogy múzeumként kívánják megőrizni az utókor számára. Múzeumként 2001 októberében nyitották meg a közönség előtt New Jersey államban, Camden kikötőjében.
Rövid leírások:
- Iowa (BB-61)
- New Jersey (BB-62)
- Missouri (BB-63)
- Wisconsin (BB-64)