Az Iowa-osztályú gyors csatahajók tervezését arra a híresztelésre reagálva kezdték meg 1936-ban az Egyesült Államokban, miszerint a japánok 46 736 tonnás csatahajókat kezd- tek építeni. A tervezés után a USS Iowa építése 1940-ben kezdődött és 1943. február 22-én állt szolgálatba.
Az osztály egységeinek nagyobb volt a vízkiszorítása, mint a korábbi South Dakota-osz- tályé, ráadásul nagyobb géperővel és páncélvédettséggel is rendelkeztek. A második világháború alatt elsősorban a repülőgép-hordozókat kísértek, mivel ezek voltak az egyedüli olyan gyors csatahajók, amelyek lépést tudtak tartani a repülőgép-hordozó csoportokkal. Az Iowa 1944 márciusában ugyan a Mili-szigeténél parti ütegeinek tüzétől sérüléseket szenvedett, de hamar kijavították. A világháború befejezése után is szolgá- latban maradt, a koreai háború során a hajó a parti állásokat lőtte. Testvérhajói a New Jersey, a Missouri, és a Wisconsin; befejezetlen a Kentucky és az Illinois.
TECHNIKAI ADATOK
- Vízrebocsátás: 1942
- Vízkiszorítás: 48 425 (üresen); 57 040 tonna (harckészen)
- Méretek: hossz: 270,4 m - szélesség: 33 m - merülés: 11 m
- Sebesség: 32,5 csomó (60,2 km/h)
- Személyzet: 1921 fő
- Hajtómű: 4 hajócsavart 4 db General Electric-turbina - 212 000 LE
- Hatótávolság: 28 700 km 15 (37,2 km/h) csomó sebességgel
- Fegyverzet: 9 db 40,6 cm-es L/50-es ágyú; 20 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú; 72 db 4 cm-es légvédelmi ágyú; 60 db 20 mm-es légvédelmi ágyú; 3 db repülőgép
- Páncélzat: övpáncél 181-483 mm, fedélzet 152 mm, lövegtornyok 290-445 mm
*A New Jersey csatahajó (részletesebben)