A Maxim Gorkij osztályba tartozó nehézcirkálót 1937-ben kezdték el építeni a Nikolajev-i Hajógyárban, 1939-ben bocsátották vízre és 1941. június 16-án állt szolgálatba a Fekete-tengeri Flotta kötelékében. Részt vett a legtöbb fekete-tengeri hadműveletben, 1942. augusztus 3-án Szevasztopol védelménél német repülőgépek súlyosan megrongálták.
Csak 1943 végén tért vissza a szolgálatba, a javításhoz felhasználták a befejezetlen Frunze cirkáló tatját, de a harcokban már nem vett részt. 1952 és 1955 között a nagymértékben korszerűsítették, 1957-ben átnevezték Slava-ra. Az 1960-as években kivonták a szolgálat- ból, majd 1972-ben leselejtezték és szétbontották. A Maxim Gorkij-osztály másik két egy- sége (Kaganovich és Kalinin) csak 1944 decemberében állt szolgálatba a Csendes-óceáni Flotta kötelékében.
TECHNIKAI ADATOK
- Vízrebocsátás: 1939. március 19.
- Vízkiszorítás: 8176 t (üresen), 9782 tonna harckészen
- Méretek: hossz: 191 m - szélesség: 17,7 m - merülés: 6,1 m
- Sebesség: 36 csomó
- Személyzet: 963 fő
- Hajtómű: 2 hajócsavar, 2 Ansaldo gőzturbina - 129 700 LE
- Hatótávolság: nincs adat
- Fegyverzet: 9 × 180 mm-es (3×III-/57) löveg, 6-8 × 100 mm-es (3-4×II-/56) és 6 × 45 mm-es ágyú, 6 db 533 mm-es torpedó-vetőcső és 100 db akna
- Páncélzat: vízszintvonalnál 70 mm, fedélzeten 50 mm, a tornyokon 75-100 mm