Amikor a 30-as évek közepén megkezdődött a német hadsereg újrafelfegyverzéséhez, a Wermacht egy könnyű páncélgépkocsi-sorozatot is igényelt, amely egy már gyártásban lévő polgári jármű szabványos alvázára épül. A meglévő gépkocsialvázakra azonban – a kísérletezések ellenére – nem lehetett a magas követelményeknek megfelelő harcjármű- vet építeni, ezért végül teljesen új járművet kellett kifejleszteni. Ennek eredményeként született meg előbb az Sd.Kfz. 221, majd a szintén négykerék-meghajtású Sd.Kfz. 222-es.
Az Sd.Kfz. 221-es géppuskatornya helyére egy nagyobb, tízszögletű tornyot építettek. Ez a lövegtorony alacsony építésű és elődjéhez hasonlóan felülről nyitott volt, csupán egy drótháló védte a személyzetet. Fő fegyverzetként a Pz.Kpfw. II-es harckocsik 20 mm-es KwK 30 típusú (később a KwK 38) gépágyúját kapta. Az első sorozatgyártású jármű 1938 elején jelent meg, és hamarosan ez a típus vált a Wehrmacht szabványos páncélozott felderítő harcjárművévé.
A megbízható és népszerű Sd.Kfz. 222 a Blitzkrieg idején, a lengyel- és a franciaországi hadjáratban kiváló szolgálatot tett a német hadseregnek, és később Észak-Afrikában is jól bevált. Korlátozott hatótávolsága miatt az 1941-es Szovjetunió elleni hadjárat alatt azon- ban már rengeteg nehézséggel küszködött, Nyugat-Európában azonban a típus egészen a világháború végéig szolgálatban maradt. 1936 és 1943 között összesen 989 db Sd.Kfz. 222-es készült a Wesserhütte, a Schichau, a MHN valamint a Büssing-NAG üzemeiben. A járművet exportálták is: Kína és Bulgária vásárolt belőlük egy kisebb mennyiséget (Kína 12 darabot).
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek - hosszúság 4,76 m; szélesség 1,95 m; magasság 2,08 m (gránátvédő ráccsal)
- Súly: 4810 kg
- Személyzet: 3 fő
- Fegyverzet: egy 20 mm KwK 30 gépágyú; egy 7,92 mm párhuzamosított MG-34 géppuska
- Páncélzat: 14-30 mm
- Hatótáv: 300 km (úton)
- Motor: egy 81 LE (60 kW) teljesítményű Horch/Auto-Union V8-108 vízhűtéses benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 80,5 km/h