A járműcsalád első tagja, az 1935-ben szolgálatba állított SdKfz. 221 jelölésű könnyű páncélgépkocsi (leichter Panzerspähwagen) alapjául a már katonai szolgálatban álló Horch 801-es nehéz, négykerék-meghajtású személyautó szolgált. A Horch 801-es alvázára egy 5-8 mm-es, különböző szögben összehegesztett páncéllemezekből készült felépítményt erősítettek.
A jármű fegyverzete egyetlen géppuskából állt, amelyet egy nyitott tetejű toronyban helyeztek el a jármű tetején. A torony tetejét a későbbi modelleknél dróthálóval fedték le, hogy megvédjék a személyzetet a gránátoktól és a repeszektől. Néhány későbbi SdKfz. 221-est 7,92 mm-es PzB39-es könnyű páncéltörő puskával is elláttak. 1942-ben a megma- radt járművek nagy részét átfegyverezték a 28 mm-es sPzB41 nehéz páncéltörő puskára, hogy növeljék tűzerejüket. Az SdKfz. 221-esekből 1935 és 1940 között 339 példány épült a Wesserhütte AG üzemében. Mivel hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az SdKfz. 221-es fegy- verzete nem biztosít kellő tűzerőt, ezért megszületett az utód, az SdKfz. 222-es.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hosszúság 4,80 m; szélesség 1,95 m; magasság 1,70 m
- Súly: 4010 kg
- Személyzet: 2 fő
- Fegyverzet: egy 7,92 mm-es MG 34 típusú géppuska; egy 7,92 mm-es PzB39-es páncéltörő puska (késői változat)
- Páncélzat: 8-14,5 mm
- Hatótáv: 320 km (úton)
- Motor: egy 75 LE-es Horch 3,5l típusú 8 hengeres benzinmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 90 km/h