Az olasz Reggiane 1938-ban készítette el a kiváló manőverező képességekkel rendelkező Re 2000 vadászgép prototípusát. Az exportra felszabadított típusból 1939-ben a magyar kormány 70 darabot vásárolt, ezeket a MÁVAG-nak szállították le, ahol a gépeket azonnal átalakították. A Héja I. néven rendszeresített gép lett a Magyar Királyi Honvéd Légierő el- ső korszerűnek nevezhető vadászgépe. 1940-ben Magyarország megvette a licenszet is; a MÁVAG-ban kezdődött meg a gyártás, az itt készült példányok a Héja II. jelölést kapták.
Az új Héja teljes egészében magyar gyártmány volt, itthon gyártott (hosszabb) sárkány- nyal, motorral és fegyverzettel; így több ponton is különbözött az eredeti konstrukciótól. Első repülésére 1942 őszén került sor, de gyártási problémák miatt csak 1943-ban jelent meg a csapatoknál. Az akkorra elavult repülőket már csak kiképzésre, ill. gyakorlógép- ként alkalmazták. Összesen 203 gép került legyártásra, beleértve az 1943-ban megren- delt zuhanóbombázó változat két prototípusát is. Az utolsó gépet 1944 augusztusában szállították le, ezután a gyártást leállították. Megj.: Horthy István kormányzó-helyettes 1942. augusztus 20-i halálos balesete után kifejezetten rossz híre lett a típusnak, pedig eredményesen harcolt, a veszteségek többsége balesetből eredt, melyek oka leginkább a pilóták (kiképzőgép hiányában) nem megfelelő felkészítése volt ezekre a gépekre.
TECHNIKAI ADATOK
- Hossz: 8,37 m
- Magasság: 3,1 m
- Fesztávolság: 11,01 m
- Hatótáv: 900 km
- Személyzet: 1 fő
- Csúcsmagasság: 8138 m
- Szerkezeti tömeg: 2070 kg (felszálló tömeg: 2520 kg)
- Csúcssebesség: 485 km/h (4200 m-en)
- Fegyverzet: két előre tüzelő 12,7 mm-s Gebauer géppuska, 2 db 50 kg-os bomba a szárnyak alatt.
- Hajtómű: egy 1030 Le-s (757 kW) Weiss Manfréd WM-14K