A Fa-61 kifejlesztése után a Focke-Achgelis 1938-ban elkezdte egy nagyobb helikopter építését. A Fa-223 felépítésében megegyezett az előddel; ugyancsak két, a konzolokon egymás mellett elhelyezett rotorral rendelkezett. A prototípus 1939 augusztusában hagyta el a szerelőcsarnokot és 1940 augusztusában – igaz, csak kötötten – fel is szállt.
A próbák alatt többek között a rotorlapátok veszélyes "nyugtalanságára" is fény derült. A végső próbarepülések során a felhajtóerő, a légellenállás és a forgatónyomaték számos kérdésére a szélcsatorna hiánya miatt lebegőrepüléssel kellett választ találni. 1942 elejé- re a típus már szériaérett volt, és egy száz gépről szóló szerződést alá is írtak. A háborús események és a folyamatos bombázások miatt azonban csak 20 gép készült el a háború végéig és ezekből is csak 10 repült.
A két gép közül, amelyik a háború után még repülőképes állapotban volt, egy szétsze- relve az USA-ba került, míg a másik – első helikopterként – a La Manche csatorna fölött Angliába repült. A Fa-223 jó repülési jellemzőkkel rendelkezett és statikailag, illetve dinamikailag a kereszttengely kivételével minden tengely körül teljesen stabil volt. A repülési próbákhoz tartoztak a 21 m/s-os szélben való repülések és egy átfogó hegyi próbatétel is a Karwendel-hegységben.
TECHNIKAI ADATOK
- Típus: egymotoros szállítóhelikopter
- Méretek: hossz 12,24 m; magasság: 4,35 m
- Súly: 3180 kg (üresen); 4430 kg (harckészen)
- Személyzet: két egymás melletti pilótaülés a teljesen üvegezett orrban, mögötte a főkabinban négy további ülés, vagy megfelelő mennyiségű teher számára
- Fegyverzet: egy MG 15 géppuska az orrban
- Motor: egy 1000 LE-s (746 kW) kilenchengeres BMW-Bramo 323 Q-3 léghűtéses csillagmotor
- Rotorrendszer: két 12 m átmérőjű, háromlapátú, ellentétesen forgó, egymás mellett elhelyezett rotor
- Hatótávolság: 700 km
- Teljesítmény: max. sebessége 175 km/h; csúcsmagasság 2400 m