A helikopter történetében az első, hitelesen dokumentált, valóban stabil (megismételhe- tő) repülést 1937-ben a német Heinrich Focke által tervezett Focke-Wulf Fw-61 hajtotta végre. Németországban, a Bréma melletti Neuenlander Feldről 1937. június 26-án szállt fel először a Focke Fw-61-es típusjelzésű, egészen új konstrukciójú repülőszerkezet, amely mérföldkövet jelentett a repülésben, és elindította a helikopterek sikertörténetét.
A gép berepülőpilótája, Ewald Rohlfs, később pedig Hanna Reitsch pilótanő számos világ- rekordot állított fel az Fw-61-essel. Ebben az időszakban Németország leghíresebb női pilótája a legendásan apró termetű Hanna Reitsch volt. A berlini Deuschland Halléban ő mutatta be a Focke Fw-61-et zárt térben. Szintén a nevéhez fűződik az a kétségtelen re- pülőbravúr, hogy 1945 áprilisában berepült a már körülzárt Berlinbe, majd sikeresen ki is repült onnan. (A típus Focke-Achgelis Fa-61 néven is ismert, mert 1937-ben Henrich Focke új céget alapított – a Focke-Achgelist – helikopter-fejlesztésre.)
Megj.: a Focke Fw-61 igazából még csak autogiró, de 1939-ben a Focke-Achgelis Fa-223 Drache már igazi helikopter volt.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hossz 7,3 m; magasság 2,65 m; rotorátmérő 7,0 m
- Súly: 800 kg (üresen); 960 kg (harckészen)
- Személyzet: 1 fő
- Fegyverzet: nincs
- Motor: egy 160 LE-s (119 kW) Bramo Sh 14A héthengeres benzinmotor
- Hatótávolság: 230 km
- Teljesítmény: max. sebessége 112 km/h; csúcsmagasság 2620 m