A Joszif Sztalinról elnevezett IS-1 (korábbi nevén IS–85) a KV-sorozat továbbfejlesztéseként jött létre. 1942 nyarán ugyanis megjelent a keleti fronton a német Pz.Kpfw VI Tiger – és a Vörös Hadseregnek nem állt rendelkezésére hasonló nehézharckocsi. Az IS-sorozat első típusát 1943 őszén mutatták be a szovjet hadvezetésnek, októbertől gyártották és két hó- nap múlva, decemberben már le is álltak vele, továbbfejlesztett változatának, az IS–2-nek adva át a termelési prioritást, melyet novembertől kezdtek gyártani.
Elődtípusa a KV–85 volt, annak némileg módosított tornyával került gyártásba. Az új, egy- másra épülő IS-harckocsisorozattal kívánta a szovjet vezetés biztosítani a mennyiségi fö- lényt és minőségi egyensúlyt a német harckocsikkal szemben. Csak kis mennyiségben gyártották (mindössze 107 darab készült), így sohasem játszottak jelentős szerepet, gya- korlatilag egy köztes megoldás lett csupán az IS–2 1944 tavaszi hadrendbe állításáig. A megmaradt járműveket átépítették és prototípusául szolgáltak az IS–2-nek.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hosszúság 6,77 m; szélesség 3,07 m; magasság 2,73 mm
- Súly: 41 000 kg;
- Személyzet: 4 fő
- Fegyverzet: 85 mm-es D-25-ös löveg; kettő 7,6 mm-es géppuska; és egy 12,7 mm-es géppuska
- Páncélzat: 80-160 mm
- Hatótáv: 240 km (úton)
- Motor: egy 600 LE-s 12 hengeres V-2 diesel-motor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 37 km/h
* Az IS szovjet nehézharckocsik - részletesebben