A II. világháború fegyverei, járművei

Ismertebb tengeralattjárók - U-48

2018. május 15. - Habitus

 

U-48 német tengeralattjáró nemet.gif



Az U—48 a második világháború legsikeresebb német tengeralattjárója volt. 12 nagyobb bevetésen vett részt, összesen 325 napot töltve a tengeren. Pályafutása során 52 hajót elsüllyesztett, hármat megrongált. A szövetségeseknek – az elsüllyesztett és megrongált hajókat együtt számolva – 328 ezer 414 bruttó regisztertonna veszteséget okozott. Első parancsnoka Herbert Schultze volt, akit 1939. április 22-én helyeztek át az U—48-ra.

u48.jpg

Az U—48 a kieli kikötőben, 1940.

Első bevetésére még augusztus 19-én indult el, melynek során a háború első két hetében három hajót süllyesztett el, köztük a 4869 tonnás angol Firby gőzöst, melynek megtorpe- dózása után Churchillhez intézett egy rádióüzenetet, ebben tudatta a hajó helyzetét, és hogy mentsék ki a legénységet. Ezzel az üzenettel ismertté vált Nagy-Britanniában is.

"cq - cq- cq - transmit to Mr. Churchill. I have sunk the British steamer "Firby". Posit 59.40 North and 13.50 West. Save the crew, if you please. German submarine."

1940 márciusáig 117 687 tonnányi hajóteret süllyesztett el, eredményeiért megkapta a Vaskereszt Lovagkeresztjét, másodikként a tengeralattjáró parancsnokok közül. Október- től decemberig a 7. Tengeralattjáró Flottilla parancsnokhelyettese volt, majd visszatért az U-48 fedélzetére, és még három bevetést teljesített a hajóval. Nyolcadik bevetése után, 1941 júniusában kapta meg a Vaskereszt Lovagkeresztjéhez a Tölgyfalombot is, a legény- ség által "Vaddi"-nak (Papa) nevezett kapitány ezután szárazföldi beosztásba került.

Utóda 1940 májusában Hans Rudolf Rösing lett, aki 1940. szeptember 3-ig irányította a tengeralattjárót. Tőle Heinrich Bleichrodt – a későbbiek folyamán tizennegyedik legered- ményesebb német tengeralattjáró parancsnok – vette át a hajót. Első útja során 51 862 BRT-nyi hajóteret süllyesztett el*; Lorientbe visszatértekor megkapta az első osztályú Vaskeresztet, majd miután a következő bevetésen 42 000 tonnányi ellenséges hajóteret süllyesztett el, október 24-én a Vaskereszt Lovagkeresztjét.

Bleichrodt teljesítményével hozzájárult, hogy az U—48 lehessen a II. világháború leg- eredményesebb német tengeralattjárója, melynek fedélzetén több olyan, utóbb híressé vált parancsnok kezdte tengeralattjárós pályafutását, mint Adolf Cornelius Piening, Otto Ites vagy Reinhardt Suhren.

Bleichrodt később Wolfgang Lüth helyettese lett a 22. Tengeralattjáró Flottillánál Flens- burgban, majd Lüth áthelyezését követően, 1944 nyarán átvette annak parancsnokságát. Itt érte a háború vége; 1945 májusában a bevonuló angol csapatoknak adta át az írányí- tása alatt lévő tengeralattjárókat.

* Heinrich Bleichrodt még első útja során süllyesztette el 1940. szeptember 18-án a City of Benares nevű óceánjáró hajót, melyet a britek kórházhajóvá alakítottak át, ennek a hajónak az elsüllyesztése képezte ellene a fő vádpontot a háborús bűnösségét tárgyaló perben. (A hajó fedélzetén 90 gyermek utazott, akiket Nagy-Britanniából Kanadába vitt a hajó, hogy kimenekítsék őket a német légitámadások elől. Közülük 77-en meghaltak.)

Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr2913944744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barabasJ 2018.05.16. 00:27:31

Csak érdekességképpen: Schultze táviratának volt előzménye is. 1939. szeptember 5-én az U-48 süllyesztette a majd 5000 tonnás brit Royal Sceptre kereskedelmi gőzöst, de úgy – hja kérem, ez még a háború legeleje – hogy előbb Schultze megvárta, amíg a legénység elhagyta a hajót, és csak ezután torpedózta meg. Ezután rádión tájékoztatott egy másik brit hajót (SS Browning), hogy hol találja a mentőcsónakokat a legénységgel. A Browning felvette a hajótörötteket, majd továbbhajózott velük Brazília felé. Angliában ezt azonban nem tudták, és feltételezték, hogy a német tengeralattjáró magára hagyta a Royal Sceptre legénységét a nyílt tengeren. Winston Churchill emiatt a rádióban bestiális kalóztámadásnak nevezte az eseményt. (A Firby-t hat nappal később süllyesztette el Schultze, s küldte el híressé vált üzenetét Churchill-nek címezve…)
süti beállítások módosítása