U-2511 német tengeralattjáró
Típus | XXI | |
Vízrebocsátás | 1944. szept. 2. | Blohm & Voss, Hamburg |
Szolgálatba állítás | 1944. szept. 29. | Adalbert Schnee (Lovagkereszt) |
Parancsnok | 44.09.29. - 45.05.08. |
Adalbert Schnee korvettkapitány |
Eredmények |
egy őrjárat |
|
Sorsa |
1945. május 8-án Bergenben 60 főnyi legénységével együtt megadta magát a szövetségeseknek. Június 21-én Észak-Írországba hajózott, majd 1946. január 7-én 19.40-kor az „Operation Deadlight” során több más német búvárhajóval egyetemben elsüllyesztették. |
A világháború során csak két XXI típusú tengeralattjárót állítottak hadrendbe és vetettek be a németek (U—2511és U—3008). Az U—2511 építését 1944 szeptemberében fejezték be a Blohm & Voss hamburgi gyárában. Legénysége a tapasztalt, Lovagkereszttel kitün- tetett Adalbert Schnee korvettkapitány parancsnoksága alatt Kielben kezdte meg a fel- készülést a szolgálatra. 1945 márciusában nyilvánították bevetésre alkalmassá; előbb új állomáshelyére a norvégiai Bergenbe hajózott, majd 1945. április 30-án innen indult bevetésre a Karib-tenger térségébe.
Útja során az ellenséges hajók és repülőgépek ugyan többször is észlelték a hajót, de vagy nem tudták megállapítani, hogy mi lehet, vagy mire a helyszínre értek, az U—2511 már messze járt. Május 4-én azonban rádióüzenet érkezett a főparancsnokságtól, amely minden harci tevékenység felfüggesztéséről értesítette a kapitányt, és azonnali hazaté- résre szólított fel.
De Schnee – éles helyzetben is ki akarta próbálni új tengeralattjáróját – egy épp akkor észlelt brit flottakötelék közelében lemerült és lopakodó üzemmódban megközelítette a gyanútlan ellenséget. A kiszemelt célpont a HMS Norfolk brit nehézcirkáló volt, amelyet számos romboló kísért. A cirkálót megközelítve az U—2511 egy szimulált torpedóindítást hajtott végre, majd megfordult és hazaindult. Mindebből a brit kötelék hajóinak személy- zete semmit nem észlelt. (Később a HMS Norfolk parancsnoka ezt nem akarta elhinni, de miután egyeztették a két hajónaplót, a bejegyzések és a navigációs adatok alapján nyil- vánvalóvá vált, hogy hajójának milyen óriási szerencséje volt.)
Az U—2551 május 8-án visszatért Bergen kikötőjébe, a parton már az amerikaiak várták és azonnal lefoglalták. Átvizsgálása után a tengeralattjárót átadták a briteknek, akik 1946 januárjában az „Operation Deadlight” során több más német búvárhajóval egyetemben Észak-Írország mellett elsüllyesztették.
***
A német kapitulációt követően a legtöbb XXI típusú tengeralattjárót szétbontották, vagy elsüllyesztették, kivéve nyolc darabot, melyek a szövetségesekhez kerültek, ahol átvizs- gálták, ill. szolgálatba állították őket. Az Egyesült Államok szerezte meg az U-2513-at és az U-3008-at, az U-3017 a Brit Királyi Haditengerészethez került, ahol átkeresztelték HMS N41-re. Franciaország az U-2518-at kaparintotta meg, mely később a Roland Morillot ne- vet viselte. Az U-3515, az U-2529, az U-3035, és az U-3041 a szovjetek kezébe került, akik átnevezték őket B-27-re, B-28-ra, B-29-re, és B-30-ra.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához