A II. világháború fegyverei, járművei

A43 ’Black Prince’ nehéz harckocsi

2017. november 10. - Habitus

A sikertelen angol nehéz gyalogsági tankok sorát gyarapította a Super Churchill néven is ismeretes Black Prince. Az A22 Churchill-ben lévő fejlesztési potenciál kiaknázása nem kevés feladatot adott a brit mérnököknek a háború során: bár a páncélos számos hibával küszködött, robusztus felépítése és mechanikai megbízhatósága megfelelő alapot jelentett, ezért többféle fegyverzettel is kísérleteztek a szakemberek, hogy fokozzák a jármű hatékonyságát — ennek a folyamatnak az A43 Black Prince jelentette a csúcsát.

a43black.jpg

1944 második felében kezdték meg az A43 tervezési munkálatait, az alapot a kései Churc- hill harckocsi alváza és futóműve jelentette. Mivel a beépítendő 17 fontos löveg miatt új, jóval nagyobb tornyot kellett kialakítani, a Churchill alvázát kiszélesítették és megerősí- tették. A páncélzatot is megnövelték a frontrész és a torony kritikus területei immáron 152 mm-es páncéllemezekből álltak. Az áttervezés során a jármű tömege közel 50 ton- nára nőtt, ez pedig komoly kihívás elé állította a mérnököket a harckocsi motorizálását illetően. Végül a Bedford-cég 12 hengeres, egyenként 350 Le-s motorja került beépítésre, de így sem sikerült igazán mozgékonnyá tenni a hatalmas járművet. A tesztelésre 1945 májusában került sor, de a német kapitulációt követően már nem volt szükség az új páncélosra. Sohasem került sorozatgyártásra, a fél tucat prototípus meddő haditechnikai kuriózumként fejezte be pályafutását.

TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: hosszúság 7,71 m; szélesség 3,39 m; magasság 2,74 m
  • Súly: 49 000 kg
  • Legénység: 5 fő
  • Fegyverzet: egy QF 17 löveg, két 7,92 mm-es Besa géppuska
  • Páncélzat: 152 mm
  • Hatótáv: 160 km (úton)
  • Motor: két, egyenként 350 LE-s (260 kW) 12 hengeres Bedford motor
  • Teljesítmény: max. sebessége úton 18 km/h; terepen 11 km/h

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr8813228981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása