A II. világháború fegyverei, járművei

Zara nehézcirkáló

2017. október 03. - Habitus

A Zara egy négy nehézcirkálóból álló osztály vezérhajója volt. 1930. április 27-én bocsá-tották vízre, és 1931. október 20-án szerelték fel. Pályafutása során szinte ugyanazt az utat járta be, mint testvérhajói, a Fiume és a Pola: mindhármukat elsüllyesztették a britek 1941 márciusában, a matapani csatában. A Zara-osztályú hajókat eredetileg könnyű-, majd később nehézcirkáló-típusként vették lajstromba, a korábbi, 1920-as években épített Trento-osztályú hajók javított változatának szánták.

zara1931.jpg

A konstrukciós változtatások korántsem bizonyultak azonban sikeresnek. Hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy a megnövelt páncélzat, a sebesség és az ütőképesebb fegyverzet nem fér bele a 10160 tonnás vízkiszorítási határba, amit több haditengerészeti megegye- zés fektetett le a két háború között. Mikor a hajók teljesen elkészültek, vízkiszorításuk 1524 tonnával haladta meg az egyezményben megállapított határértéket. Mind a négy hajóra repülőgép indítására alkalmas katapultot és két tüzérségi megfigyelő repülőgép tárolására alkalmas hangárt építettek az előfedélzet alá. Bár 33 csomós maximális sebességgel haladhattak, gyorsaságukat feláldozták az erősebb páncélzat érdekében. Ennek össztömege háromszorosa volt a Trento-osztályú hajókénak.

TECHNIKAI ADATOK

  • Vízrebocsátás: 1930
  • Vízkiszorítás: 11.680 t (üresen); 14.764 t (max.)
  • Méretek: hossz: 182,76 m - szélesség: 20,57 m - merülés: 7,30 m
  • Sebesség: 33,2 csomó (61,48 km/h)
  • Személyzet: 841 fő
  • Hajtómű:2 hajócsavar, Parsons redukciós gőzturbina - 118.000 shp
  • Hatótávolság: 8900 km
  • Fegyverzet: 8 db 20,3 cm-es ágyú; 16 db 10 cm-es ágyú; 4 db 40 mm-es és 8 db 12,7 mm-es légvédelmi géppuska
  • Páncélzat: 70 mm a vízvonalnál, 70 mm a fedélzeten, tornyokon 150 mm

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr2712922727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása