A II. világháború fegyverei, járművei

Ki kicsoda - Henri-Philippe Pétain (1856-1951) [488.]

2025. október 20. - Habitus

petain.jpgHenri Philippe Benoni Omer Joseph Pétain 1856. április 24-én született Franciaország északi részén, Cauchy-à-la-Tourban (Pas-de-Calais), földműves csa- ládban. Iskolái elvégzése után húsz évesen belépett a francia hadseregbe. A katonai akadémia elvégzése után különböző helyőrségekben szolgált. 1901-1910 között a hadiakadémia gyalogsági karának tanára.

Részt vett az első marne-i csatában, a második artois-i csatában, a második champagne-i csatában, majd 1916. február 25-én Verdun védelméhez hívták. Nagy szerepe volt a francia hadsereg állóképességé- nek megerősítésében. 1917. május 15-én átvette a hadsereg főparancsnokságát. 1918 novemberében Franciaország marsallja, majd a Legfelső Hadi Tanács alelnöke lett,

Tovább

Ki kicsoda - Rudolf Hess (1894-1987) [487.]

r_hess.jpgRudolf Walter Richard Hess 1894. április 26-án szü- letett Alexandriában egy bajor nagykereskedő, Fritz Hess fiaként. Német nyelvű iskolába járt, a nyarakat Bajorországban töltötte, arabul nem tanult meg. Apja kívánságára kereskedelmi iskolát végzett. Az I. világháború kitörése után önkéntesként bevonult, többször megsebesült, több kitüntetést kapott. 1918 elején átkerülnie a légierőhöz, de mire befejeződött a kiképzése, Németország vereséget szenvedett.

A háborút követő zavaros időkben részt vett a Bajor Tanácsköztársaság leverésében, Münchenben került Hitler mellé, 1920-ban belépett az akkor még kevés tagot számláló Nemzetiszocialista Német Munkás- pártba (NSDAP). A kudarcba fulladt, 1923. novemberi „sörpuccs” után követte vezérét a landsbergi börtön. be, aki neki mondta tollba a Mein Kampf nagy részét.

Tovább

Történetek - Miért álltak meg a német tankok? [485.]

A Dinamó-hadművelet (Operation Dynamo) során a második világháborúban a brit haderő több mint 300 000 szövetséges (brit, francia és belga) katonát mentett ki a német csapatok által körbezárt Dunkerque térségéből 1940. május 26. és június 3. között.

dukirk0.jpg

Tovább

A szépen kivitelezett hiba: RM Bolzano [484.]

A Trento- és a Zara-osztály után mindenképp ejteni kell pár szót a Bolzano nehézcirkálóról, amely mindkét osztály „féltestvére” volt. Egyedi cirkálóként épült, ötvözte az elődtípusok tulajdonságait: fő fegyverzete a Zara ágyúinak köszönhetően javult, de a légvédelmi fegy- verzet és a páncélzata gyenge maradt, ezért szinte haszontalan fejlesztésnek bizonyult.

bolzano0.jpg

Tovább

Zara-osztályú olasz nehézcirkálók [482.]

A Matapan-foknál vívott tengeri csatában az olasz haditengerészet elvesztett egy majdnem teljes nehézcirkáló osztályt. Az itt elpusztult, az 1930/31-ben vízrebocsátott Zara-osztály hajóit eredetileg könnyű-, majd később nehézcirkáló-típusként vették lajstromba. Összesen 4 egysége készült el: a Zara, a Fiume, a Pola és a Gorizia.

zara0.jpg

Tovább

Matapan-foki csata, 1941 márciusa [481.]

1940-ben az olasz haditengerészet egységei nem rendelkeznek megfelelő légvédelemmel, és nincsenek radarjaik sem. Emiatt a július 9-i Punta Stilo-i, a július 19-i spadai, a november 27-i teuladai vereség után a Regia Marina sokkal hátrányosabb helyzetben van, mint az angolok.

matapan0.jpg

Tovább

Messerschmitt Me-210 [480.]

A második világháború legrosszabb német repülőgépe?

A kétmotoros romboló (Zerstörer) és gyorsbombázó repülőgépet a Messerschmitt Bf-110 utódának tervezték. Bár az első felszállására már 1939-ben sor került, a sorozatgyártás a gép rossz repülőtulajdonságai miatt csak 1941-ben kezdődött el.

me210-0_1.jpg

Tovább

Kicsi és olcsó: a Fokker D.XXI vadászgép [479.]

Ez az olcsó, kicsi, de erős repülőgép a Fokker utolsó sorozatgyártott vadászgépe volt. Teljesítménye kielégítette a korabeli követelményeket, harcolt Németország és a Szovjetunió ellen is, eredményesen vette fel a harcot a II. világháború elejének legfejlettebb repülőivel szemben is. Finnországban egészen 1944-ig gyártották és 1949-ig teljesített szolgálatot.

fokker0.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása