A II. világháború fegyverei, járművei

A japán I-201 (Sen-Taka) osztályú tengeralattjárók [432.]

2024. október 28. - Habitus

A japán hadvezetés 1943-ban utasítást adott egy korszerű, a haditechnika valamennyi akkori vívmányával ellátott, gyors tengeralattjáró-típus megtervezésére. A Sen-Taka osztály tervezése során a szakemberek magas elvárásokkal szembesültek: feladatuk volt, hogy hozzanak létre egy nyílt tengeri portyákra alkalmas, gyorsabb és erőteljes fegyverzettel ellátott típust.

i201-0.jpg

Az IJN összesen nyolc tengeralattjáróra adott megrendelést, melyeket legkésőbb 1945 nyaráig kívántak szolgálatba állítani, de csak három készült el a háború vége előtt.

A hajóosztály története még 1938-ban kezdődött, amikor a Japán Birodalmi Haditenge- részet (IJN) egy kísérleti tengeralattjárót építtetett, amelyet biztonsági okokból a 71-es számú hajónak neveztek el. A nagysebességű, rövid hatótávolságú törpe tengeralattjá- rókkal szerzett tapasztalatok alapján tervezett 71-es alig 230 tonna vízkiszorítású volt a felszínen, és csak 43 méter hosszú. A tesztek során több mint 21 csomós (39 km/h) se- besség elérésére volt képes a víz alá merülve.

i201-4.jpg

A 71-es nagysebességű kísérleti tengeralattjáró, 1938.

Amikor 1942 végére nyilvánvalóvá vált az IJN számára, hogy a hagyományos tengeralatt- járóik egyre védtelenebben az új ASW technikákkal — például a radar, a HF/DF, a szonár — felszerelt amerikai egységekkel szemben, hogy szükségük van egy nagyobb víz alatti sebességgel, gyors merülési képességgel, valamint a lopakodás képességével rendelke- ző típusra.

A flotta vezetőinek követelményeit a Haditengerészet Műszaki Osztálya számára 1943. október 29-én kelt, 295. számú parancs tartalmazta. A japán mérnökök ezúttal nem az I-400-as tengeralattjárókhoz hasonló monstrumot alkottak: a 71-essel végzett kísérletek alapján kezdtél el tervezni az új I-201-es osztályt, amely alig hasonlított a korábbi I-hajók- hoz, amelyeket nagy hatótávolságra és nagy felszíni sebességre optimalizáltak. Ezzel szemben a víz alatti teljesítményre helyezték a hangsúlyt.

i201-5.jpg

I-201, I-202, I-203 – Kure Naval Arsenal, 1944 nyara.

A karcsú, hegesztett hajótest hossza 79 méter volt, magassága 5,8 méter, felszínen a vízkiszorítása pedig elérte az 1420 tonnát. Mozgatásáról két darab, egyenként 2750 LE-s dízelmotor, illetve 5000 LE-s összesített teljesítményű elektromos motorok gondoskod- tak, melyek meglepő fürgeséggel ruháztak fel: a felszínen elérte a 16 csomós, alámerülve pedig a 19 csomós sebességet egy órán át. (Megj.: ezzel mindmáig a világon az egyik leg- gyorsabb dízelhajtású tengeralattjáróinak számítanának.)

Az osztály legfőbb erénye tehát a gyorsaság volt, az új típussal a legmodernebb amerikai tengeralattjárók sem voltak képesek felvenni a versenyt, számukra a Sen-Taka osztály el- foghatatlan volt. 1945-ben még az US Navy legkorszerűbb egységei sem tudtak 9 csomós sebességnél gyorsabban haladni a felszín alatt. A radarok és szonárok elkerülésére gumi- bevonattal is ellátták — ez is rendkívül modernnek számított akkoriban. 

i201-2.jpg

Egy azonosítatlan I-201 osztályú tengeralattjáró Kure környékén, 1945.

Mindemellett a különleges tengeralattjáró egyéb képességei is figyelemreméltónak mutatkoztak: képes volt lemerülni 110 méterre, hatótávolsága 6 csomós felszíni haladás mellett pedig elérte a 28 000 kilométert. A Senkou-osztály hajóinak működtetéséhez az átgondolt tervezés és a magas szintű automatizáltság miatt 31 fős tiszti és legénységi személyzet is elégséges volt.

Az osztály hajóit fejlett fedélzeti radarral és schnorkellel is felszerelték, ez utóbbi lehetővé tette, hogy a felszín alatt haladva is használhassák a dízelmotorokat. A hajótest orrába 4 darab vetőcső került beépítésre, melyek 21 hüvelykes (533 milliméteres) Type 95 torpe- dókat indíthattak. A fedélzeten és a toronyban pedig légvédelmi feladatokra és felszíni célpontok ellen egyaránt használható, 25 milliméteres gépágyúkat telepítettek. 

 i201-1.jpg

I-202

A Type 95 torpedó a sikeres Type 93 torpedó továbbfejlesztett, kisebb méretű, ám gyor- sabb és nem kevésbé hatékony változata volt. Motorja tiszta oxigént égetett el, ezért a célpont felé haladva nem hagyott nyomot a felszínen, hatótávolsága elérte a 12 kilomé- tert, sebessége pedig a 49 csomót. Robbanófeje 400 kilogrammnyi robbanóanyagot tartalmazott, teljes tömege pedig 1600 kilogrammra rúgott. A Type 95 torpedó tehát jócskán felülmúlta a szövetségesek és a Kriegsmarine által alkalmazott torpedókat.

A Császári Japán Haditengerészet eredetileg nyolc hajót akart hadrendbe állítani a Sen-Taka osztályból 1945 nyaráig, ám a tervezett sorozatból mindössze három tengeralattjáró készült el határidőre. Az I-201, az I-202 és az I-203 a próbautakon minden téren igazolták az elméleti számításokat, az új egységek harcászati értéke páratlannak mutatkozott.

i201-3.jpg

Az I-203 1945. december 17-én.

De már nem került sor a hadrendbe állításukra, a kötelező próbautak teljesítése közben a háború véget ért. Japán kapitulációját követően az osztály elkészült egységeit az US Navy lefoglalta, majd — nehogy a szovjetek kezébe kerüljön a fejlett technológia — amerikai személyzettel a fedélzetükön a Hawaii haditengerészeti támaszpontjára hajóztak velük. Az amerikai szakemberei itt átvizsgálták a zsákmányolt hajókat, számos próbát hajtottak végre velük, majd további tesztek után 1946 áprilisa és júniusa között elsüllyesztették őket Oahu partvidéke közelében. A roncsokat 2005-ben fedezték fel 820 méter mélyen, meglepően jó állapotban.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr9918719000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.10.30. 14:12:32

Hogy mi értelme volt mindet elsüllyeszteni...?
No, mindegy. Köszönöm.
Sose hallottam róluk.

Habitus 2024.10.30. 15:14:25

Amikor az oroszok rájöttek, hogy az amerikaiak 1945-ben "kicsempészték" a küldöttségük elől Japánból a hajókat, és Hawaiire szállították őket, követelték azok átadását. Az ameikakiak erre elsüllyesztették őket. Biztos, ami biztos.
süti beállítások módosítása