Sztálin egész uralkodása alatt rettegett a merényletektől. A szovjet levéltárakból ugyan még nem kerültek elő olyan dokumentumok, amelyek bizonyítanák, hogy a közvetlen környezetéből bárki is az életére tört volna, de annak vannak nyomai, hogy az orosz vezető likvidálására már a háború előtt – az előző posztban tárgyalt Heydrich irányításával – készültek a németek.
Szovjet levéltári anyagok egyelőre nem igazolják azt az általánosan elfogadott véleményt, hogy merényletet terveztek Sztálin ellen, azt viszont bizonyítják, hogy a Szovjetunió ura gondosan ügyelt arra, hogy személyéhez minél nehezebben lehessen hozzáférni. Talán a '20-as évekből származó aggodalom vezette, amikor könnyen áldozatul lehetett esni egy merénylő golyójának, vagy Fania Kaplan esete, aki – igaz, eredménytelenül – Lenin életé- re tört? Vagy egyszerűen csak tudta, hogy a tiszteletére elhangzó lelkes kiáltások ellenére sokaknak lenne oka arra, hogy kezet emeljen rá? Mindenesetre a legkisebb ceremóniával járó esemény is messzemenően a Sztálin biztonságát figyelembe vevő feltételekhez volt kötve. Az eseményeket alaposan ellenőrizte az NKVD, programját pedig másodpercnyi pontossággal szervezték, hogy egy merénylet legkisebb kockázatát is elkerüljék.
Sztálin aggályai végül is sem a háború alatt, sem annak befejezése után nem voltak alaptalanok. Az ellene Hitler táborában nagy titokban tervezett merényletről a szovjet felderítés ugyan nem tudott jelentést küldeni, ilyen kezdeményezések azonban bőven voltak. Az is igaz persze, hogy a szovjet politikus megsemmisítését tervező szakemberek egyetértettek abban, hogy ez a feladat szinte megvalósíthatatlan. Mégis vállalkoztak rá, hogy terveiket a megvalósítás utolsó fázisáig kidolgozzák. Végül azonban egyik sem valósult meg, a véletlen úgy hozta, hogy a végrehajtásra egyszer sem került sor.
„Zeppelin" hadmüvelet
1944 kora tavaszán Észak-Olaszországban a „Vörös Zászló" szervezet partizánjai lelőttek egy német repülőgépet. Igen meglepődtek, amikor a halott pilótáknál találtak egy táskát, melyben amerikai Cadillac márkájú, ill. a Szovjetunió megrendelésére készült különleges gépkocsi komplett dokumentációja volt. Moszkvában – ahová a szövetséges hadseregek vezérkara mellett Nápolyban működő szovjet katonai misszió közvetítésével eljutottak a dokumentumok – gyorsan rájöttek, hogy a tervek azoknak a másolatai, amelyekből a Cadillac szovjet megrendelésre az Államvédelmi Bizottság tagjai használatára szánt gépkocsikat készíti. Felvetődött a kérdés, hogy mikképpen kerültek a németekhez és mi szükségük volt rá.
Ernst Kaltenbrunner a mauthauseni koncentrációs táborban Himmlerrel, 1941-ben
Hitlert már 1941-től foglalkoztatták különféle Sztálin elleni merénylettervek. Az egyik szerint, amely 1943 augusztusában került napvilágra, Sztálint saját kocsijában kellett volna megölni egy moszkvai utcán. Innen eredt az az igyekezet, amellyel az Abwehr meg akarta szerezni Sztálin autóinak terveit. Ezt a feladatot Himmler javaslatára Ernst Kaltenbrunner SS-Obergruppenführerre, a Birodalmi Biztonsági Főhivatal főnökére bízták. Sztálin likvi- dálására már a háború előtt készültek, de végül ez a Reinhardt Heydrichre bízott feladat háttérbe szorult a német-szovjet háború előkészítése és kitörése miatt. A művelet a „Zeppelin" fedőnevet kapta.
A terv azon alapult, hogy az arcvonal mögé átdobnak erre a célra kiképzett ügynököket, akiknek egy sor feltételnek meg kellett felelnie. Alapvető volt az orosz nyelvtudás, és hogy helytálljanak a Szovjetunió hétköznapi életében. Ilyen embereket csak a keleti front szőkevényei, vagy a kommunizmus ellenségei között – akik még a háború kitörése előtt elhagyták a Szovjetuniót – lehetett találni. Épp emiatt volt megkérdőjelezhető a vállal- kozás sikere. Azok között, akik késznek mutatkoztak Hitler mellett harcolni, kevés akadt, aki ne lett volna szovjet ügynök.
1941-es Cadillac a Sztálin halála c. filmből
A „Zeppelin" hadművelet keretein belül két alapvető feladat került előtérbe, amelyek teljesítése esélyt adott az egész vállalkozásnak. Az egyik: olyan robbanóanyag előállítása, amely képes a levegőbe röpíteni a kormányzati Cadillacet, ugyanakkor nem feltűnő – látványa nem ébreszt gyanút. A másik: átdobni a tetteseket az arcvonal túloldalára. Utóbbi megvalósítására az Arado céget választották ki, amely vállalkozott egy olyan különleges repülőgép elkészítésére, amely a szovjet radarok által észlelhetetlen, rövid leszállópályát igényel, de hatótávolsága lehetővé teszi, hogy visszatérjen kiindulási pontjához. Az Arado által javasolt 4000 km hatótávolságú mintapéldány 7000 méter csúcsmagasságot volt képes elérni, fegyverzete 9 géppuskából állt.
A Cadillac páncélját áttörő különleges lövedékek előállítása több nehézséggel járt. Először miniatűr, üreges töltetű aknát javasoltak, amely képes 45 mm-es páncélt is áttörni. Végül olyan lövedéket választottak, amelynek kilövő szerkezete kabátujjba rejthető. Az új fegyver a „Panzerkrake" nevet viselte, kipróbálásához pedig természetes nagyságban akarták elkészíteni a lőteret, amely a tervezett merénylet színhelyének hű másolata lett volna. Nem kímélték a pénzt, de a koncentrációs táborok foglyait sem, akik próbabábu- ként szolgáltak volna a gyakorlatokon.
Ezek az erőfeszítések akkor hiúsultak meg, amikor Moszkvában letartóztatták azokat az ügynököket, akik az Arbat részletes fényképeit készítették.
Teherán
Walter Schellenberg ír visszaemlékezéseiben arról a merényletről, amelyet a Három Nagy ellen a teheráni konferencia idejére terveztek. Ez a terv, amelyet az említett moszkvai merénylet előkészületeivel egy időben készítettek, egyszerű volt: Churchillt és Sztálint meggyilkolják, Rooseveltet pedig elrabolják.
A "Három Nagy" - Sztálin, Roosevelt és Churchill a szovjet nagykövetségen
A látszat ellenére ez nem volt annyira megvalósíthatatlan, mint ahogy az első pillanatban tűnt. Irán a kőolajszállítások kulcsfontosságú államaként a Közel-Kelet azon országaihoz tartozott, amelyek érdekeltek voltak az olajüzletben. A szövetségesek behatolása előtt a német hírszerzés is rendkívül eredményesen működött itt, és a befolyás megváltozása alapvetően nem változtatta meg a német jelenlétet. A kommandósok iráni fölkészítését Friedrich Schulz német ügynökre bízták, aki folyékonyan beszélt arabul. Ő már 1938-tól kezdve dolgozott egy svájci textilcég kereskedelmi képviselőjeként az Abwehrnek, személyes kapcsolatban állt Canaris tengernaggyal is.
A német-szovjet háború kitörésének előestéjén Canaris, aki Teheránban egy kis német cég képviselőjeként jelent meg, Schulzra bízta a Kaukázuson túli és az Irak és India felé vezető útvonalakon kiépítendő német befolyás megerősítését, de azt is, hogy dél felől megkönnyítse a Luftwaffe-nak a Szovjetunió bombázását. Ez nem volt megalapozatlan, ugyanis a Szovjetunió 1941. augusztus 25-én – összhangban az 1921. évi szerződéssel, a brit csapatokkal egyidejűleg bevonult Iránba. Két nappal később, 27-én a fasisztabarát kormány lemondott, az új pedig Ali Forugh vezetésével megparancsolta, hogy ne szálljanak szembe a Vörös Hadsereggel.
Wilhelm Canaris (1887-1945)
Félbeszakadt küldetése után Schulz ismét Berlinbe került, ahol 1943-ban utasítást kapott a Három Nagy elleni merénylet megszervezésére. Samuel Zulcer fedőnéven kellett volna Iránba utaznia, akárcsak korábban, most is svájci kereskedőként. Úgy tervezték, hogy egy Abwehr által biztosított női ügynök is vele utazik majd.
Amikor a Teheránban tervezett merényletről szóló hírek eljutottak Moszkvába, azonnal a helyszínre utazott egy ügynökcsoport, hogy meghiúsítsa a német akciót. 1943. december 19-én a „Pravda" lakonikus közleményt tett közzé: „London. December 17. (TASSZ) A Reuter hírügynökség tudósítójának jelentésével összhangban Roosevelt elnök a sajtókonferencián kijelentette, hogy a teheráni szovjet nagykövetségen, nem pedig az amerikai nagykövetségen szállt meg, ugyanis Sztálin elnök tudomására jutott, hogy a német hírszerzés merényletet tervez a Három Nagy ellen".
Hogy honnan tudta meg? Schulz a bakui Cseka ügynöke volt.