A Caproni cég 1927-ben mutatta be az egymotoros Ca 97 megnövelt, hárommotoros változatát, a CA 101-es szállítógépet, amelyet kívánságra két motorral is szállítottak a légitársaságoknak. A felső, aládúcolt szárnyú, merev futóműves, vegyes építésű típust hamarosan megrendelte az olasz légierő is bombázógépként, három 370 Le-s (276 kW) Piaggio P.VII csillagmotorral.
A gépeket Olaszország kelet-afrikai gyarmatára, Eritreába küldték, ahol a kisebb tel- jesítményű, de sokkal megbízhatóbb és gazdaságosabb Alfa Romeo Dux. vagy D.2. csillagmotorokkal bombázó- és szállítógépekként repültek. 1933-1937 között Magyar- ország 18 darab Ca 101 bombázógépet vásárolt; ezekből két éjjeli bombázószázadot alakítottak. 1941 nyarától a Szovjetunió elleni háborúban a keleti fronton vetették be őket, 1942-ben már csak szállító feladatokat látott el az elavult, de megbízható típus. 1943-tól a megmaradt gépeket kiképzési és oktatási célra használták.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hossz 14,38 m; magasság 3,89 m; fesztáv 19,68 m
- Szerkezeti tömeg: 3275 kg
- Felszálló tömeg: 4975 kg
- Személyzet: 3 fő
- Fegyverzet: egy 7,7 mm-es forgatható géppuska a törzs tetején lévő állásban, egy vagy két 7,7 mm-es forgatható géppuska a törzs alján lévő állásban; 500 kg külső- és belső bombateher
- Hajtómű: három 240 LE-s (179 kW) Alfa Romeo D.2 típusú, kilenchengeres, egysoros csillagmotor
- Hatótáv: 2000 km
- Teljesítmény: max. sebessége 165 km/h; csúcsmagasság 6070 m