U-47 német tengeralattjáró
Típus |
||
Vízrebocsátás | 1937. febr. 27. | Germaniawerft AG, Kiel |
Szolgálatba állítás | 1938. dec. 17. | Günther Prien |
Parancsnok | 38.12. - 41.03. |
Günther Prien korvettkapitány |
Eredmények | 10 bevetésen elsüllyesztve 31 hajó, összesen 193.808 BRT, megrongálva 5 hajó, összesen 36.656 BRT. Konvoj-csaták: SC-2, HX-72, HX-79, HX-90, OB-29 | |
Sorsa |
A Volverine romboló 1941. március 8-án 05.22-kor az északi Atlanti-óceánon vízibombával elsüllyesztette. 45 halott, senki sem élte túl a támadást. |
A Dönitz tengernagy 1939. októberi parancsával több tengeralattjárót, köztük VIIB típusú U—47-est a Scapa Flow-ban állomásozó angol flottaegységek ellen küldte. U—47-nek és legénységének ez volt a második bevetése a világháború során. (Az első bevetésre még 1939. augusztus 19-én futottak ki, és a háború kitörése utáni napokban már el is süllyesz- tenek három brit kereskedelmi hajót.)
1939. október 14-én – az atlanti-csata kezdetekor – az U—47 belopakodott a brit Honi Flotta szigorúan védett Scapa Flow-i hadikikötőjébe, és 3600 méterről több torpedólö- véssel elsüllyeszti a Royal Oak csatahajót, mely 13 perc alatt elsüllyedt. 24 tiszt és 809 fő meghalt, kb. 370 főt megmentettek. A halottak között volt Blagrove ellentengernagy, a 2. csatahajóosztály parancsnoka, Benn sorhajókapitány, a csatahajó parancsnoka. Az U—47 visszatérése után a haditengerészet főparancsnoka a teljes legénységet másodosztályú Vaskereszttel, Günther Prient pedig első osztályú Vaskereszttel tüntette ki.
Napokkal később Prien – első tengeralattjárós tisztként a II. világháborúban – megkapta a Vaskereszt Lovagkeresztjét is, melyet személyesen Hitler adott át. Ezt követően a propaganda új névvel ruházták fel Günther Prient; ettől kezdve Scapa Flow Bikája néven emlegették, tengeralattjárója tornyára pedig felkerült a legendássá vált egyéni jelzés, a fehérrel festett fújtató bika képe.
Az U—47, tornyán a fújtató bika képével - Wilhelmshaven,1939.
Az U—47 összesen tíz harci bevetést teljesített, az utolsóra 1941. február 27-én került sor, amikor egy brit konvoj támadása során a BdU-Op. parancsára egy Izland-közeli térségbe rendelték. 1941. március 6-án reggel Prien megpillantotta a brit OB-29 jelű konvojt, majd március 7-én reggel 04.54-kor leadta utolsó rádiójelentését, és a kapcsolat megszakadt, az U—47 pedig eltűnt.
Prient március elsejével korvettkapitánnyá léptették elő, majd a Grossdeutschland Rund- funk fél év késéssel közölte a világgal, hogy Günther Prien korvettkapitány és legénysége utolsó harci bevetéséről nem tért vissza. 1945-ben a brit adatok alapján vált ismertté, hogy a HMS Volverine romboló 1941. március 8-án 05.18 órakor a viharos felszínen észlelt egy tengeralattjárót, megkísérelte legázolni, de az alámerült, mire 05.22-kor három vízi- bombát dobott le, és a tengeralattjáró hatalmas víz alatti robbanással végleg eltűnt. Ez az U—47 volt, amely egész legénységével az Atlanti-óceán mélyén nyugszik azóta is.
Prien a legnépszerűbb és a legsikeresebb parancsnokok közé tartozott, több mint 200 ezer tonna ellenséges hajóteret süllyesztett el, illetve rongált meg bevetései során.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához