A II. világháború fegyverei, járművei

Junkers Ju-287 sugárhajtású bombázó

2017. november 14. - Habitus

A Ju-287 tervezése 1942 során vette kezdetét. A merőben új sárkányszerkezetű gép előrenyilazott szárnyakkal volt ellátva, amely konstrukció fő előnye a bombázóknál kiemelten fontos alacsony tömeg volt. A repülőgép négy darab Jumo 004 B-1 gáztur- binával volt felszerelve, amelyek közül kettő a szárnyak alatt, kettő pedig közvetlenül a pilótafülke mögött kapott helyet.

ju287-v3.jpg

A viszonylag csekély saját tömegnek és a négy darab, egyenként 8,8 kiloNewton tolóerőt termelő hajtóműnek köszönhetően a gép legnagyobb sebessége a mérnökök számításai szerint meghaladta a 750 km/h-t, amely jóval felülmúlta a korabeli bombázógépek sebes- ségét. A prototípus 1944. augusztus 16-án szállt fel először, de repülési tulajdonságai ellentmondtak a szélcsatorna-kísérletek tapasztalatainak: a Ju-287 V1 igencsak instabil- nak bizonyult. A kezdeti kudarcok után a fejlesztés üteme lelassult, és bár a bombázónak ekkor már egy továbbfejlesztett, négy helyett hat hajtóművel felszerelt változata is építés alatt állt, ezt a példányt a háború végéig nem tudták befejezni.

Az amerikai hadvezetés a V2 jelzésű darabot elszállítatta, majd az Egyesült Államokban befejezték az ígéretes repülőgép egyetlen megmaradt prototípusának az építési munká- latait. 1946 során számos tesztrepülést hajtottak végre a bombázóval, de az balesetet szenvedett és lezuhant. Az előrenyilazott szárnyú, nagy teljesítményű repülőgép koncep- ciója ezek után évtizedekig tartó álomba merült. Az amerikai Grumman gyár a hetvenes években kezdett hozzá a hasonló felépítésű X-29A megalkotásához, és csak majd tíz év megfeszített munka árán tudott egy biztonságosan repülhető konstrukciót előállítani, amelynek kormányzását a pilóta egy nagy teljesítményű számítógép segítségével végezte. A Ju-287 kudarcát az okozta, hogy a tervezését végező mérnökök fantáziadús ötlete harminc évvel megelőzte a kor technikai színvonalát.

TECHNIKAI ADATOK

  • Méretek: fesztáv 20,17 m; hossz 18,28 m; magasság 6,02 (futóművel)
  • Súly: 19 912 kg
  • Személyzet: 3 fő
  • Fegyverzet: két 13 mm-es MG 131 géppuska toronyba telepítve, és 4000 kg bombateher
  • Motor: négy 8,8 kN tolóerejű Jumo 004 B-1 sugárhajtómű (V1 prototípus)
  • Hatótávolság: 1570 km
  • Teljesítmény: max. sebessége 814 km/h

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr9513271759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása