A II. világháború fegyverei, járművei

Focke-Achgelis Fa-330 ’Bachstelze’ kishelikopter

2017. november 13. - Habitus

Hogy a német tengeralattjárók látótávolságát megnöveljék, Focke-Achgelis 1942 elején néhány hónap alatt megtervezte és megépítette ezt a motor nélküli kishelikoptert. A csekély, 4 kg/m2-es felületi terhelésnek köszönhetően a helikoptert már 30 km/h-s se- bességgel is vontathatta egy tengeralattjáró kötélen.

fa330.gif

A felépítés annyira egyszerű volt, amennyire csak lehetett: a törzs egy acélcsőből állt, aminek végén majdnem derékszögben elhelyezett vízszintes, illetve függőleges vezér- síkok voltak. Emögött volt a zászlószerű oldalkormány. A 7 és fél méter átmérőjű, három, egymás alá rögzített lapátból álló rotort annak billentésével kormányozták, és egy máso- dik acélcsövön helyezték el, ami enyhén előre dőlve volt a "törzs-csövön" és ugyanakkor a nyitott pilótaülés támláját is támasztotta.

A fel- és leszálláshoz két kis csúszótalp állt rendelkezésre. A tengeralattjárókon való be- vetéshez a szerkezetet össze lehetett "csomagolni" és két, a tengeralattjáró tornyában, vagy a törzsében elhelyezett csőben lehetett tárolni, ahol védve volt a víz nyomásától. Az egyik cső szolgált a rotoragy, illetve a három lapát, a másik a többi rész tárolására. Össze- szerelése a fedél nyitásának pillanatától a rotor indításáig 7, szétszerelése pedig 2 percet vett igénybe. Az Fa-330 tengeralattjárókon való bevetése a német haditengerészet kelet-indiai a IXD2 osztályú Monsun-hajóin történt. Összesen több mint száz Fa-330 készült el.

TECHNIKAI ADATOK (Ba-330A)

  • Méretek: hossz 4,58 m; magasság 1,71 m; rotorátmérő 7,31 m
  • Súly: 75 kg
  • Személyzet: 1 fő
  • Fegyverzet: nincs
  • Motor: nincs

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr8213254823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása