1938-ban a német mérnökök egy újfajta futómű elrendezéssel próbálták a Pz.Kpfw II típus sebességét és mozgékonyságát növelni. Az addigi 5 helyett 4 nagyobb átmérőjű futógörgővel szerelték fel a típust. A cél az volt, hogy egy gyors felderítő páncélost fej- lesszenek ki a lovassági- és a könnyű hadosztályok számára.
Az Ausf. D és Ausf. E jelöléssel ellátott járművekből mindössze 43 példány készült a MAN gyáraiban 1938 májusa és 1939 augusztusa között. Az új futómű-rendszer azonban nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a jármű (országúti) sebessége 40-ről 55 km/h-ra nőtt ugyan, de terepjáró képessége jelentősen romlott – mint ahogy az a len- gyelországi hadjáratban be is bizonyosodott. A kudarcot vallott harckocsikat – miután 1940 márciusában kivonták a szolgálatból – Flammpanzer II Flamingo (SdKfz. 122) láng- szórós harckocsikká, valamint Marder II (Sd.Kfz. 132) páncélvadászokká alakították át.
TECHNIKAI ADATOK (Flammpanzer II Flamingo/PzKpfw IIF)
- Méretek - hosszúság 4,90 m; szélesség 2,37 m; magasság 1,86 mm
- Súly: 12 000 kg
- Személyzet: 3 fő
- Fegyverzet: 2 x Flammenwerfer-Anlagen és egy 7,92 mm-es MG 34-es géppuska
- Páncélzat: 5-35 mm
- Hatótáv: 250 km
- Sebesség: 55 km/ó (úton)
- Motor: egy 140 LE-s hathengeres Maybach HL 62 TRM benzinmotor
*PzKpfw I és II könnyűharckocsi - részletesebben