A II. világháború fegyverei, járművei

Ismertebb tengeralattjárók - U-81

2018. április 29. - Habitus

 

U-81 német tengeralattjáró nemet.gif


Típus: VIIC
Első parancsnok: Friedrich Guggenberger  1941.04. - 1942.12.
Építő: Vegesacker Werft, Vegesack
Építés kezdete: 1940. máj. 11.
Vízrebocsátás: 1941. febr. 22.
Szolgálatba állítás: 1941. ápr. 26.
Eredmények: 18 bevetésen elsüllyesztve és megrongálva 28 hajó (79 677 BRT)
Sorsa: 1944. január 9-én Polában amerikai bombázók elsüllyesztették. A legénység két tagja odaveszett. 1944. április 22-én kiemelték.

A brémai Vulkan-Vegesacker Werft hajógyárban 1940. május 11-én vízre bocsátott VIIC típusú tengeralattjárót 1941. április 27-én állították szolgálatba. 1941. szeptember 1-től három „farkasfalkában” is részt vett az észak-atlanti területen, Grönland térségében. A  hadművelet után a BdU (Dönitz törzse) arra utasította Friedrich Guggenbergert, hogy tengeralattjárójával 1941. november 5-11. között francia kikötőkből kifutva, az Arnaud csoport (U- 205, U-81, U-433 és U-565) tagjaként törjön át a Földközi-tengerre, és csatla- kozzon az olaszországi La Speziában állomásozó 29. U-Boot-flottillához.

u81-1941.jpg

Az U—81 a szolgálatba állása napján - 1941. április 27.

1941. október 30-án az U—81 a kora esti órákban érkezett a britek által szoros felügyelet alatt tartott Gibraltári-szoroshoz, de nem sikerült átjutnia; egy portyázó brit Consolidated PBY Catalina típusú hidroplán felfedezte, és mélységi bombákkal támadt a hajóra. Az U—81 túlélte a támadást, de megsérült, ezért Guggenberger úgy döntött, hogy visszafordul Brestbe. A sérüléseket gyorsan kijavították, és november 12-én éjszaka, második nekifu- tásra már sikerült észrevétlenül átjutni a szoroson.

Másnap, november 13-án délelőtt 53 kilométerre Gibraltártól, a torony őrszolgálatosai füstöt észleltek a horizonton. Guggenberger azonnal merülést rendelt el, és elkezdte a kötelék megközelítését. Nem is remélhetett nagyobb szerencsét, ugyanis a Máltáról Gibraltárba igyekvő „Force H” hajói keresztezték útját, a brit flotta egyik büszkeségével, a 22 600 tonna vízkiszorítású HMS Ark Royal repülőgép-hordozóval az élen.

A tengeralattjáró három torpedót lőtt ki a hordozóra, és a vízvonal alatt negyven méter széles léket robbantott az Ark Royal jobb oldalába. Ezt követően a kíséret rombolói ösz- szesen 130 mélyvízi bombát dobtak a lemerült U—81-re, amely azonban komoly sérülés nélkül megúszta a támadást, és sikerült elmenekülnie. Másnap, november 14-én a von- tatókötélre vett Ark Royal – fél évvel azután, hogy 1941. május végén részt vett a német csatahajó, a Bismarck elsüllyesztésében – maga is a hullámsírba merült. Visszatérte után Guggenbergert Hitler személyesen tüntette ki a Vaskereszt Lovagkeresztjével.

1943 nyarán, a szövetségesek szicíliai partraszállása és Mussolini bukását követően a La Speziában állomásozó 29. U-Boot-flottilla egységeit a németek által megszállt Polába (ma Pula, Horvátország) helyezték át. Ekkor már az ugyancsak Lovagkereszttel kitüntetett Jo- hann-Otto Krieg korvettkapitány volt az U—81 parancsnoka. (Guggenberger 1942 őszétől a világháború végéig Dönitz admirális törzsében szolgált.)

Az U—81 a Földközi-tengeren további hadisikereket aratott, elsősorban Szíria és Libanon partjai közelében brit konvojok elleni rajtaütésben.

u81-la_spezia.jpg

Az U-81 La Spezia kikötőjében*

Hosszú pályafutása alatt az U—81 28 hajót süllyesztett el (79 677 BRT), és ezzel az ered- ménnyel a 15 legsikeresebb német tengeralattjáró közé került. 1944. január 9-én futott volna ki a tengeralattjáró-flottánál már szinte hihetetlennek tűnő 18. harci bevetésére. Délelőtt 11.30-kor, a pulai hadikikötő közelében műszaki próba közben érte bombatalá- lat, amikor az amerikai 15. légi hadsereg 107 Boeing B-17-ese megkezdte a kikötő és a város bombázását. A találattól végzetesen megsérült tengeralattjáró perceken belül el- süllyedt; de a 46 fős személyzetből 44 tengerésznek sikerült kiúsznia a közeli partra. 1944 áprilisában megpróbálták kiemelni a 36 méteres mélységbe süllyedt U-Bootot, ám a sérült hajótest kettétört a műszaki mentési kísérlet során.

*Az U-81 kibővített hídjára felszereltek két duplacsövű, 13,2 mm-es Breda-Flag-MG légvédelmi gépágyút, és egy 20 mm-es légvédelmi ágyút. Ezt a változtatást többnyire a földközi-tengeri tengeralattjárókon alkalmazták 1942-1943 ősze között.

***

1941 szeptembere és 1944 májusa között a Karl Dönitz hatvankét tengeralattjárót vezé- nyelt a Földközi tenger térségébe. A német tengeralattjárók kapitányai tudták, hogy a britek által ellenőrzött Gibraltári-szoroson nem lesz könnyű észrevétlenül áthaladniuk, de visszafelé végképp esélytelen. Amelyik hajót nem semmisítették meg a szövetséges erők, azokat a saját legénységük süllyesztette el a harcok végeztével. Addig viszont 192 szövet- séges hajót küldtek a Földközi-tenger fenekére, köztük negyvenkét hadihajót.

Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához

A bejegyzés trackback címe:

https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/api/trackback/id/tr6813879866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása