U-460 német tengeralattjáró
Típus |
||
Vízrebocsátás | 1940. nov. 30. | Deutsche Werke AG, Kiel |
Szolgálatba állítás | 1941. dec. 24. | Friedrich Schäfer |
Parancsnok | 41.11. - 42.08. 42.08. - 43.10. |
Friedrich Schäfer tengerészkapitány |
Eredmények | 6 bevetés, ellátva 86 tengeralattjáró | |
Sorsa |
1943. október 4-én az Azori-szigetek északi részén, a 43.18N, 28,58W-os pozícióban a USS Card kísérő-hordozó Avenger és Wildcat repülőgépei elsüllyesztették. (62 halott és 2 túlélő) |
Az 1700 tonna vízkiszorítású, széles építésű, XIV-es típusú „fejőstehénnek” becézett ten- geralattjárót a Deutsche Werke AG gyártotta Kielben (az itt gyártott Milchkuh-széria tagjai: az U—459, az U—460, az U—461, az U—462, az U—463 és az U—464-es). Az 1941 decemberében szolgálatba állított U—460-as parancsnoki tisztét előbb Friedrich Schäfer, majd a Vaskereszttel kitüntetett Ebe Schnoor látta el, aki kinevezésekor már 47 éves volt, és ezzel a II. világháború egyik legidősebb, aktív szolgálatot teljesítő parancsnoka lett.
Az U-460 "Milchkuh" 1942-ben az Atlanti óceánon
A hajó 6 bevetést teljesített 1942 júniusa és 1943 októbere között, ellátva összesen 86 tengeralattjárót. Utolsó, végzetesnek bizonyuló őrjáratán az U—460-as (más hajókkal együtt) az Azori-szigetek körül cirkálva huszonhét tengeralattjárót látott el üzemanyag- gal és utánpótlással. Ez a tevékenység azonban elkerülhetetlenül nagy rádióforgalommal járt, és 1943. október 4-én a szigetek északi részén rajtuk ütött a USS Card hordozóról felszálló Avenger és Wildcat repülőgépek csoportja. A „fejőstehenek”-nek gyakorlatilag semmi esélyük sem maradt, a felszínen lepték meg őket, hatalmas méretük miatt pedig még a vészmerülésük is igencsak lassú volt. Több bombatalálatot követően az U—460 elsüllyedt, csak 2 túlélőt hagyva maga után.
Ezek tartályhajók egyetlen saját torpedóvető csövet sem kaptak, ezek helyére 700 tonnányi gázolajat tartalmazó tartályokat építettek be. Ez a mennyiség tizenkét VII-es típusú hajó feltöltésére volt elegendő, s egy feltöltés négy-öt héttel hosszabbította meg azok őrjáratát. A tapasztalt kapitányok által írányított tankerek fedélzetén ráadásul volt orvos, ezenkívül szállítottak torpedókat, lőszert, pótalkatrészeket, élelmiszert, vizet, továbbá tartalék legénységi állományt, ha a harcoló tengeralattjárókon pótolni kellett valakit. A XIV típusú U-Bootok természetesen kiemelt célpontjai voltak a szövetségeseknek, és a radarok, valamint a kiterjesztett légi lefedettség segítségével 1943 végére az összes "fejőstehenet" megsemmisítették.
Vissza az ismertebb tengeralattjárók listájához