Németországban mindig is komoly verseny dúlt Heinkel és Messerschmitt között. Az első sikereket a sugárhajtású repülőgépek terén Heinkel érte el, saját repülőgépsárkánya és hajtóműve kifejlesztésével. A kifejezetten kísérleti célokra szolgáló repülőgépe a He—178 típusjelzést kapta.
Ohain 1939 közepére elkészítette az első repülőgépbe építésre alkalmas sugárhajtómű- vét, a HeS-3B-t, amelyet a He—178-ba szerelve Heinkel megnyerte a versenyt: a világon először az ő repülőgépe emelkedett el a földtől sugárhajtómű segítségével. Előbb 1939. augusztus 24-én, majd három nappal később ugyancsak Erich Warsitz berepülőpilóta végrehajtotta az első sikeres iskolakört is a repülőtér felett. Bár a He—178 lenyűgöző 690 km/órás sebességet ért el, maximális repülési ideje azonban csak tíz perc volt. A forra- dalmi tett, az első sugárhajtóművel végzett repülés ténye a legtöbb Luftwaffe-főtiszt előtt ismeretlen maradt, de ezen nincs mit csodálkozni, más fontos esemény kötötte le őket. Három nappal a kísérleti He—178 repülése után a III. Birodalom megtámadta Lengyel- országot, és kitört a II. világháború; így a Luftwaffe vezetői részére tartott első bemutató repülésre 1939. november 1-jéig kellett várni.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: fesztáv 7,20 m; hossz 7,48 m; magasság 2,10
- Súly: 1998 kg (feltöltve)
- Személyzet: 1 fő
- Fegyverzet: nincs
- Motor: egy 4,4 kN tolóerejű HeS 3B HES 3B (V1 prototípus)
- Elméleti hatótávolság: 200 km
- Teljesítmény: max. sebessége 770 km/h (tengerszinten); repülési idő 8 perc