A Mogami könnyűcirkáló-osztály négy hajóját az 1930-as londoni flottaegyezmény által meghatározott maximális fegyverzettel látták el. Háromágyús lövegtornyokkal rendel- keztek, hajótestüket pedig a német zsebcsatahajókéhoz hasonlóan hegesztették, hogy ezzel csökkentsék súlyukat. Az osztály hajói így a legnagyobb és legerősebb könnyű- cirkálók lettek a világon.
Az 1934-ben vízre bocsátott első két hajó – Mogamit és a Mikuma – a próbautak során azonban instabilnak bizonyult, ezért azokat kivonták a szolgálatból, hogy átalakításokat végezzenek rajtuk. Az 1939/40-es átépítésüknél lövegeiket 203 mm-esre cserélték; és párosával helyezték el a tornyokban, így a hajóosztály egy a '30-as évek végén átlagos nehézcirkáló osztállyá változott
1942 júniusában már részt vettek a midwayi csatában, ahol a Mikuma elsüllyedt, a Moga- mi-t pedig súlyosan megrongálták a USS Yorktown repülőgépei. A Mogami 1943-ban tért vissza az aktív szolgálatba, miután megjavították, és kisebb átalakításokat végeztek rajta: egy repülőfedélzetet építettek rá, mely 11 hidroplán szállítására volt alkalmas (a japánok az óriási veszteségek után kétségbeesetten próbálták növelni flottalégierejüket). A cirkáló 1943 júliusában a Salamon-szigetek körüli összecsapásokban ismét megsérült. A második javítás befejeztével 1944-ben a 7. cirkálórajhoz vezényelték. Október 25-én egy légitámadás után süllyedt el a Surigaói-szorosban.
TECHNIKAI ADATOK
- Vízrebocsátás: 1934
- Vízkiszorítás: 9505 t (üresen); 15 100 tonna (harckészen)
- Méretek: hossz: 200,08 m - szélesség: 20,5 m - merülés: 4,4 m
- Sebesség: 36 csomó
- Személyzet: 951 fő
- Hajtómű: 4 hajócsavar, 10 Kanpon-kazán és 4 gőzturbina - 152 000 shp
- Hatótávolság: nincs adat
- Fegyverzet: eredetileg 15 db 15,5 cm-es ágyú; 8 db 12,7 cm-es ágyú; 8 db 25 mm-es légvédelmi ágyú + 3 repülőgép
- Páncélzat: 100 mm a vízvonalnál, 38 mm a fedélzeten, tornyokon 127 mm