Mivel a repüléstechnika az 1930-as években rohamosan fejlődött, az angol légügyi minisztérium 1936-ban újgenerációs közepes bombázógépet igényelt. Az Avro és a Handley Page is jelentkezett tervekkel. Mindkét cégnél megrendelték a prototípust, de a Handley Page-terv a rajzasztalon maradt.
Az Avro cég megépítette a Manchester közepes bombázógépet, 200 darabos kezdeti megrendelést kaptak rá. A Manchester Mk. I. 1939 júliusában repült először és a típus 1940 novemberétől lépett szolgálatba. 20 darab épült meg belőle, majd 180 darab Mk. IA követte, melyeken nagyobb lett a két külső függőleges vezérsík, így az Mk. I középső függőleges vezérsíkját elhagyhatták. A Manchester sárkánya ideálisnak volt mondható, de a megbízhatatlan Vulture motorok miatt a típus gyártását 1942 júniusában leállították. Utódja a méltán híressé vált négymotoros Lancaster Mk. I lett.
TECHNIKAI ADATOK (Manchester Mk. I.)
- Hossz: 21,14 m
- Magasság: 5,95 m
- Fesztávolság: 27,48 m
- Hatótáv: 2660 km
- Személyzet: 7 fő
- Csúcsmagasság: 5855 m
- Szerkezeti tömeg: 13 350 kg (felszálló tömeg: 25 402 kg)
- Csúcssebesség: 426 km/h 4000 méteren
- Fegyverzet: két 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a gép orrában a lövész-toronyban, két 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a törzs alatti lövésztoronyban, (később a tornyot hátra, a törzsre helyezték), négy 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a faroklövész tornyában és 4695 kg-os bombateher a gép bombaszekrényeiben
- Hajtómű: két 1760 LE-s Rolls-Royce Vulture I típusú, 24 hengeres X-motor