A II. világháborúban a RAF legsikeresebb és legünnepeltebb éjszakai bombázógépe a Lancaster volt, melyet a korábbi Manchesterből fejlesztették ki új, Rolls-Royce Merlin motorokkal. A gép 1941. január 9-én repült először, és 1942 elején lépett szolgálatba.
A jól repülhető, robosztus gép mérsékelten jó teljesítményekkel, jó védelmi és támadó tűzerővel rendelkezett. A RAF számára a szállítások röviddel 1941 karácsonya után kez- dődtek; az első századot 1942 elején szerelték fel a típussal, és márciusban került sor első bevetésükre. Nagy-Britanniában a négymotoros Lancaster Mk. I.-ből végül több mint 3500 db-ot gyártottak. A Lancasterekkel Németország szívében is csapást tudtak mérni az ellenségre. Leghíresebb bevetéseik közé tartozott a 19 átalakított Lancaster B. Mk I. a Ruhr-vidéki gátrendszer elleni támadása, 1943. május 17-én, és a Tirpitz elsüllyesztése a következő évben. Bevetésenként 5%-os veszteségi arány ellenére "túlélőképessége" a régebbi Halifax típusokhoz képest sokkal jobb volt. A Lancaster különböző változataiból összesen 7 374 darab épült.
TECHNIKAI ADATOK (Lancaster Mk.I.)
- Hossz: 21,18 m
- Magasság: 6,25 m
- Fesztávolság: 31,09 m
- Hatótáv: 2760 km
- Személyzet: 7 fő
- Csúcsmagasság: 5790 m
- Szerk. tömeg: 16 783 kg (felszálló tömeg: 29 484 kg)
- Csúcssebesség: 463 km/h
- Fegyverzet: két 0,303 hüvelykes forgatható géppuska az orrlövész tornyában, két 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a toronyban felül a törzsön, négy 0,303 hüvelykes forgatható géppuska a faroklövész tornyában, hely egy 0,303 hüvelykes géppuskának a toronyban a törzs alján és 8163 kg bomba zárt bombatérben.
- Hajtómű: négy 1640 LE-s Rolls-Royce Merlin XX - 22 vagy 24 - 12 hengeres V-motor