A Németországban gyártott együléses vadászrepülőgépek kétharmada Bf-109 típusú volt. A gép 1935-ben szállt fel először és 1937-ben rendszeresítették a Luftwaffében. 1937. novemberben egy Bf–109R speciális motorral sebességi világrekordot állított fel (610,55 km/h). A repülőgép 1941 után azonban a szövetséges légierőknél rendszeresített vadászgépekkel szemben már nem egyszer alulmaradt.
Számos változatban készülő sorozatgyártása 1945-ig folyt, a licencia szerinti gyártást is beleszámítva 35 000-es darabszámmal. Magyarország is gyártotta a második világháború alatt. Spanyolországban 1937-től szerepeltek különböző (B, C D, E) változatai.
A folyamatos módosításokkal a Bf-109 a háború végéig halálos fegyvernek minősült egy képzett pilóta kezében. Olyan nevek fűződnek hozzá, mint Erich Hartmann őrnagyé 305, Günther Rall őrnagyé 302, Adolf Galland altábornagyé 104 légi győzelemmel. Máig vita- tott, hogy a sokak szerint a háború közepére/végére elavuló típust a híres német ászok miért nem hagyták ott a korszerűbb FW-190-esek kedvéért. Mindenesetre az elavultság ellen szól, hogy egyes licenszeit nagyon sok helyen és sokáig gyártották, s hogy e gépek több korabeli repülési, főként sebességi csúcsot is tartottak.
TECHNIKAI ADATOK (Bf-109E7)
- Hossz: 8,64 m
- Magasság: 2,48 m
- Fesztávolság: 9,87 m
- Hatótáv: 660 km
- Személyzet: 1 fő
- Csúcsmagasság: 10.800 m
- Szerkezeti tömeg: 2100 kg (felszálló tömeg: 2915 kg)
- Csúcssebesség: 563 km/h
- Fegyverzet: 2 x 20 mm-es mereven beépített MG FF gépágyú a szárnyakban, két 7,92 mm-es, mereven beépített géppuska a pilótafülke előtt a törzs tetején és 250 kg bombateher a törzs alján
- Hajtómű: Daimler-Benz DB 601N, 12 hengeres, fordított elrendezésű V-motor - 1200 LE