A Focke-Wulf Fw 190 volt az egyik legjobb (ha nem a legjobb) vadászgép a háborúban, mégis másodhegedűsként él az emlékezetben a jóval közismertebb Messerschmitt Bf-109 mellett. Ez volt Németország első csillagmotorral épített, alsószárnyas vadászgépe; a prototípus 1939. június 1-én repült először, de sorozatpéldányai csak 1941 nyarán jelen- tek meg a csapatoknál, és valamennyi akkori szövetséges vadász-típust felülmúlták.
A Fw 190D változat meghosszabbított orrában Junkers Jumo 213-as 12 hengeres V-motor kapott helyet. A folyadékhűtéses motor beépítése szükségessé tette a pilótafülke átala- kítását is. A szárnyak és a függőleges vezérsík alakja megmaradt, a törzs hossza 10,30 méterre növekedett, a vízszintes vezérsík szélesebb lett. Ezt követően a gép tűzerejét fej- lesztették; az Fw 190 D-12 és D-13 alkalmas volt a légcsavarszárak között tüzelő, 30 mm-es MK-108 gépágyú befogadására is. Az MW 50 feltöltőkompresszor további teljesítménynö- vekedést eredményezett, az Fw 190 D-12 legnagyobb sebessége 11 300 méteren már 725 km/h volt. A Fw 190D Jumo motoros változatából fejlesztette ki a Focke-Wulf cég a világ- háború végére a Ta 152 magassági vadászgépet. Összesen 20100 épült a típusból.
TECHNIKAI ADATOK (Fw 190A-8)
- Hossz: 8,85 m
- Magasság: 3,96 m
- Fesztávolság: 10,53 m
- Hatótáv: 1470 km (póttankkal)
- Személyzet: 1 fő
- Csúcsmagasság: 11.400 m
- Szerkezeti tömeg: 3480 kg (felszálló tömeg: 4930 kg)
- Csúcssebesség: 714 km/h
- Fegyverzet: 4 x 20 mm MG 151 gépágyú és 2 db 13 mm-es MG 131 géppuska
- Hajtómű: 1db BMW 801D-2 14 hengeres kétsoros csillagmotor - 1700 LE