Eredetileg a francia Maginot-vonal bombázására megtervezett és legyártott, Gerät 040 Karl típusú mozsárágyú. A háború folyamán többek között Breszt-Litovszk és Szevasztopol erődjei, valamint Varsó ellen vetették be. A prototípus kipróbálására 1940 tavaszán került sor. A jármű méretei kolosszálisak voltak: hossza meghaladta a 11 métert, tömege pedig a 120 tonnát. Ezzel a II. világháború legnehezebb rendszerbe állított harcjárművéjé vált.
Hatalmas tömegét egy 580 lóerős dízelmotor mozgatta. Tüzelés esetén a futógörgőket felemelték, így a járművet egyszerűen "hasra engedték", mivel a felfüggesztés nem lett volna képes elviselni a mozsár hatalmas hátralökő erejét. A Karl-Gerät-okat hosszabb távolságok esetén vasúton, a számára kifejlesztett különleges vasúti trailer segítségével szállították. Magának a hordozó járműnek a tömege kb. 70 tonnát tett ki. Az új tüzérségi eszköz a Gerät 40 jelölést, nem-hivatalosan pedig a "Karl-Gerät" elnevezés kapta a koncepció kidolgozója, Karl Becker tüzértábornok tiszteletére. A prototípust nem számítva összesen 6 darab 600 mm-es önjáró mozsár készült 1940 és 1941 folyamán.
TECHNIKAI ADATOK
- Méretek: hosszúság 11,15 m; szélesség 3,16 m; magasság 4,78 m
- Súly: 123 880 kg
- Személyzet: nincs adat
- Fegyverzet: egy 600 mm-es űrméretű, lapos ékzáras löveg
- Csőhossz: 5068 mm
- Lőtáv: 4260-6580 m
- Motor: egy 580 LE-s Daimler-Benz 507 típusú 12 hengeres dízelmotor
- Teljesítmény: max. sebessége úton 10 km/h
*Lásd még: A 600 mm-es Gerät 040 Karl mozsárágyú - részletesebben